خلاصة:
بررسی تصویرپردازیهای سوررئالیستی مطالعهای معنایی و درون متنی است. متن کتاب نفثهالمصدور با شگردهای ادبی و موضوعی دارای بستر سوررئالیستی است و متن مناسبی برای کشف تصاویر ناشی از ارزشها و نشان دادن جایگاه تصویر در بافت نوشتار سوررئالیستی است. این پژوهش به شیوهی توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانهای انجام شدهاست. هدف از این پژوهش، بررسی متن کتاب نفثهالمصدور طبق مبانی معرفیشده در مکتب سوررئالیسم است. بدین منظور تمامی اثر به ویژه شیوهی تصویرپردازی زیدری نسوی از منظر مبانی مطرحشده در سوررئالیسم بررسی و مفاهیم و تصاویر حاوی نشانههای سوررئالیستی، مانند: توهمات، رویاها و عناصر فراواقع در این متن کشف و واکاوی شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که نثر دیریاب نفثهالمصدور با سوررئالیسم که سرشار از تصاویر و نشانههای بیگانگی، عقلگریزی و جنون، رویا و خیال، وحشت و هراس و غم، توصیفات عجیب و غریب، امور شگفت و غریب، نیهیلیسم و نیستگرایی و انقلاب دائم است، تناسب دارد.
It is a semantic and intratextual study to analyze surrealist imagery. In Naftha al-Masdoor, the surrealist background is contrasted with literary and thematic methods. The book is a suitable text for exploring the value of images and in showing where images are situated within surrealist writing. The research was conducted using library tools in a descriptive and analytical manner. In this study, the text of Naftha al-Masdoor is examined in light of the principles of surrealism. In order to accomplish this, Zidari Nasavi's entire work, including his image processing method, has been evaluated in light of surrealist principles, and concepts and images containing surrealist signs, illusions, dreams, and elements above reality have been identified and analyzed. It has been determined that the surrealistic imagery in the prose of the book Naftha al-Masdoor with its signs of alienation, irrationality and insanity, dream and imagination, terror, fear and sadness, strange descriptions and weird and bizarre objects, nihilism and skepticism and continuous revolution has been interwoven within the prose of hard to obtain and abounding in array.