خلاصة:
زمینه و هدف: همدلی عاطفی و مهارت های اجتماعی ضعیف از زمره مشکلاتی است که دختران دانش آموز تیزهوش افسرده از آن رنج میبرند. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر مهارتهای اجتماعی و همدلی عاطفی و شناختی دانش آموزان دختر تیزهوش مبتلا به افسردگی غیربالینی اجرا شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود با گروه گواه. به منظور انجام پژوهش از میان دانش آموزان دختر تیز هوش مقطع متوسطه در شهر شاهرود در سال 1398 به صورت هدفمند 30 دانشآموز مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و پرسشنامه همدلی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه ذهن آگاهی مثبتنگر به مدت دوازده جلسه، تحت درمان قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مانکوا تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مداخله ذهن آگاهی مثبتنگر با گروه گواه در مهارت اجتماعی مناسب،رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان و همدلی عاطفی و شناختی در پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. (05/0=P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که مداخله ذهن آگاهی مثبتنگر در بهبود مهارتهای اجتماعی و همدلی عاطفی و شناختی دختران دانش آموز افسرده درمان موثری است.
Background and Aim: Emotional empathy and poor social skills are among the problems that depressed gifted schoolgirls suffer from. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of positive mindset training on social skills and emotional and cognitive empathy of gifted female students with nonclinical depression. Research method: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. In order to conduct research among 30 high school intelligent female students in Shahroud in 1398, 30 students were purposefully selected based on entry and exit criteria and randomly divided into two experimental groups (15 people) and control group (15 people). ) Were assigned. A social skills questionnaire and an empathy questionnaire were used to assess the research variables in the pre-test and post-test stages. The positive mindset group was treated for twelve sessions and the control group did not receive any treatment. Data were analyzed by univariate and multivariate analysis of Manqua covariance. Results: The results showed that between positive mindset intervention with control group in appropriate social skills, antisocial behaviors, aggression and impulsive behaviors, hegemony, high self-confidence and peer relationship and emotional and cognitive empathy in post-test post-control Pre-test There is a significant difference. (05/0 = P). Conclusion: The results indicate that positive mindfulness intervention is an effective treatment in improving social skills and emotional and cognitive empathy of depressed female students.