خلاصة:
یکی از مهمترین سازمانها در هر جامعه، سازمانهای آموزشیاند و یکی از اصلیترین ارکانی که نظام تعلیم و تربیت بر پایه آن استوار است، معلمان هستند. بههمین منظور، توسعه حرفهای، به منزلۀ مؤلفه اصلی رشد و پیشرفت معلمان در نظر گرفته شده است که از سوی نظامهای آموزشی برای توانمندسازی آنها بهکار گرفته میشود. با توجه به ضرورت توجه به توسعه حرفهای و به دلیل گسترش سازمانها، شرایطی در سطح جامعه ایجاد شده است که سازمانهای آموزشی برای افزایش توجه به توسعه حرفهای تلاش میکنند. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفهای معلمان شهرستان بیرجند انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ معلمان شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم کل جامعه آماری 4200 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 351 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش و گردآوری اطلاعات، از پرسشنامههای خودکارآمدی معلمان چانن- موران و وولفولک هوی (2001)، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه توسعه حرفهای دبیران ایوبیآواز (1383) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میان خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفهای معلمان شهرستان بیرجند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجهگیری کرد که با افزایش خودکارآمدی و مدیریت دانش در میان معلمان، بر توسعه حرفهای معلمان نیز افزوده میشود.
Educational organizations are among the most important in any society, and teachers are one of the most fundamental pillars of any educational system. Therefore, professional development is regarded as one of the main components engaged in teacher development and used by educational systems to improve teachers. Considering the necessity of attention toward professional development and due to the expansion of organizations, the society is in a state in which educational organizations put in efforts to increase attention to professional development. Thus, the present study has aimed to examine the relationship between teachers' self-efficacy and knowledge management and professional development in teachers in the city of Birjand. The present research has taken a correlative approach. The statistical population consisted of all teachers in Birjand in the school year of 2017-2018, with a volume of 4200 individuals, 351 of whom were selected based on Morgan table and by means of random clustered sampling. Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy's Teacher Sense of Efficacy Scale (2001), Nonaka and Takeuchi's Knowledge Management Questionnaire (1995) and Ayyubi Avaz's Teachers' Professional Development Questionnaire (2004) were used for the measurement of the study's variables and data collection. Pearson correlation and regression analysis tests were used for data analysis. The findings of this research indicated a positive and significant correlation between teachers' self-efficacy, knowledge management, and professional development. Based on the findings of this research, it can be concluded that increased self-efficacy and knowledge management on teachers' behalf leads to enhanced professional development for teachers as well.
ملخص الجهاز:
از اين رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسي رابطه خودکارآمدي معلمان و مديريت دانش با توسعه حرفه اي معلمان شهرستان بيرجند انجام شده است .
براي سنجش متغيرهاي پژوهش و گردآوري اطلاعات ، از پرسشــنامه هاي خودکارآمدي معلمان چانن - موران و وولفولک هوي (٢٠٠١)، پرسشــنامه مديريت دانش نوناکا و تاکوچي (١٩٩٥) و پرسشنامه توسعه حرفه اي دبيران ايوبي آواز (١٣٨٣) اســتفاده شــد.
براساس يافته هاي اين پژوهش ، مي توان نتيجه گيري کرد که با افزايش خودکارآمدي و مديريت دانش در ميان معلمان ، بر توسعه حرفه اي معلمان نيز افزوده مي شود.
با توجه به مطالب گفته شده ، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه خودکارآمدي معلمان و مديريت دانش با توسعه حرفه اي معلمان شهرستان بيرجند است .
بررسي مفروضه نرمال بودن متغيرهاي پژوهش )به تصویر صفحه رجوع شود) براي بررســي رابطه ميان خودکارآمدي معلمان با توســعه حرفه اي معلمان از ضريب همبســتگي پيرسون استفاده شده و نتايج در جدول شماره ٢ آمده است .
براي بررسي رابطه ميان مديريت دانش با توسعه حرفه اي معلمان از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده و نتايج در جدول شماره ٥ آمده است .
براي بررسي رابطه ميان مديريت دانش و خودکارآمدي معلمان با توســعه حرفه اي معلمان از ضريب همبســتگي پيرسون استفاده شده و نتايج در جدول شماره ٨ آمده است .
در جدول شماره ٩ خلاصه مدل و نتايج تحليل واريانس براي متغيرهاي پيش بيني کننده مديريت دانش و خودکارآمدي معلمان ارائه شده است .
Teacher professional development through knowledge management in educational organisations.