خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ مدل توسعۀ اخلاق حرفهای دبیران تربیت بدنی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد به انجام رسید.روش پژوهش: جامعه آماری شامل استادان صاحبنظر و مجرب در حوزۀ پژوهش بود که بهمنظور نمونهگیری نیز از روش گلولهبرفی بهره گرفته شد. ابزار و روش گردآوری داده، مصاحبه از نوع نیمهساختاریافتة فردی بود، و اجرای مصاحبهها تا اشباع نظری (13 مصاحبه) ادامه یافت. بهمنظور تحلیل دادهها از رویکرد نظاممند شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد.یافتهها: طی فرایند کدگذاری باز، در مجموع 506 کد مفهومی بدون در نظر گرفتن همپوشانیها احصا شد و در گام بعد، 74 مفهوم مشترک براساس همپوشانیها و تشابهات، 16 مقوله را شکل دادند. در نهایت در مرحلة کدگذاری محوری و انتخابی، مدل پارادایمی توسعۀ اخلاق حرفهای دبیران تربیت بدنی با محوریت مقولة مرکزی توسعۀ فردی و سازمانی ترسیم شد.نتیجهگیری: بررسی وضعیت، جایگاه و ارائة شاخصهای اخلاق حرفهای در نظام آموزش و پرورش و معلمان زیرمجموعة آن، میتواند به سیاستگذاران، مدیران و برنامهریزان بهمنظور اتخاذ تصمیمات مناسب برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب اخلاق حرفهای دبیران یاری رساند که در این مسیر شرایط علی، راهبردها، بسترها، شرایط مداخلهگر و همچنین پیامدهای حاصل به تفکیک تبیین شدهاند.
Introduction: The aim of research was to present a paradigm model to develop the professional ethics of schools’ physical education teachers. Methods: This research was executed by qualitative method with systematic grounded theory (GT) approach. The population included the experienced professors in the field of study research who wereselected by using the snowball sampling method. The tools and methods for collecting the data were personal semi-structured interviews; and the interviews continued till the theoretical saturation point (13 interviews). To analyze the data, the systematic approach with three main steps of open coding, axial coding and selective coding was applied. Results: During the open coding process, in total, 506 conceptual codes were obtained without considering the overlaps. In the next step, 74 common concepts formed 16 categories on the basis of overlaps and similarities. At last, in the axial and selective coding stages, the paradigm model of professional ethics among the physical education teachers was explained and outlines focusing on the central category of personal and organizational development were drawn. Conclusions: Investigating the situation, status and offering of professional ethics indicators in education system and its teachers can help the policy-makers, managers and planners to make the appropriate decisions for filling the gap between the current status and desired status of teachers’ professional ethics. Within this path and in the present study, causative conditions, strategies, grounds, intervening conditions and the consequences were explained separately.
ملخص الجهاز:
مدل پارادايمي داده بنياد توسعۀ اخلاق حرفه اي دبيران تربيت بدني بحث و نتيجه گيري امروزه در سراسر جهان به دليل اثرگذاري انکارناپذير نظام آموزشي بر ساختار جوامع ، مطالعات زيادي بر روي جنبه هاي مختلف آن انجام مي پذيرد؛ با اين حال برنامه هاي آموزشي و پرورشي بيش از هر مقولۀ ديگري بر ملاحظات اخلاقي استوارند (سليمي ، خداپرست ، ١٣٩٤)، چراکه آموزش و تعليم در جامعه به عنوان يک وظيفۀ مقدس پذيرفته شده است و اين تقدس معلمان را وادار مي کند نسبت به ارزش هاي اخلاقي پايبند باشند (اونلو،١ ٢٠١٨).
تدوين منشور اخلاقي آموزشي در قالب کدهاي اخلاقي و پايبندي به آن ، شايد يکي از مهم ترين عوامل بسترساز در توسعۀ اخلاق حرفه اي دبيران تربيت بدني باشد که در پژوهش سليمي (١٣٩٥) نيز به آن اشاره شده است .
(2018), Study of the role of work ethic on job stress and job burnout (Case Study: Teachers of Physical Education in Tehran Secondary Schools), Journal of Organizational Behavioral Management in Sport Studies, 5(1): 43-51.
A. (2019), Designing the pattern of teachers' professional ethics: A mixed methods study, Journal of Education Innovation, 69: 33-60.
Salimi, M (2016), Professional ethics elements of General Physical Education teachers in colleges, The Journal of Ethics in Science and Technology, 11(2): 51-60.
(2019), Professional ethics – An approach through value education, Adesh University Journal of Medical Sciences & Research, 1(1): 4-8.