خلاصة:
مقدمه: اهمال کاری تحصیلی رفتاری است که میتواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی ایجاد شود و همچنین تحت تاثیر فرآیندهای شناختی قرار گیرد. عوامل مختلف مرتبط با ادراک و تواناییها در بروز اهمال کاری نقش به سزایی دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری راهبردهای یادگیری در رابطه ی بین باورهای فراشناختی و با اهمال کاری تحصیلی بوده است.
روشها: برای بررسی مدل پژوهش و فرضیهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است.. از بین جامعه آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تعداد 412 نفر دانشجو به مقیاسهای باورهای فراشناختی نسبت به اهمال کاری (فرینی و همکاران، 2009)، راهبردهای یادگیری (وین اشتاین و پالمر، 2002) و اهمال کاری تحصیلی (مککلوسکی، 2012) به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی پاسخ دادند.
یافتهها: در بخش یافتههای پژوهش حاضر مشخص شد که باورهای فراشناختی به صورت مستقیم (0001/0= p57/0 =β) و غیر مستقیم (009/0= p17/0 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر در این رابطه نشان داد که باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم و هم به غیر مستقیم از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. بر طبق نظریه شناختی-رفتاری میتوان مطرح کرد که باورهای فراشناختی بر پردازش اطلاعات اثر میگذارد و زمینه ساز پیامدهای رفتاری مختلف شود.
Introduction: Academic procrastination is a behavior that can be created following cognitive beliefs and structures and also be influenced by cognitive processes. Various factors related to perception and abilities play an important role in the occurrence of procrastination. The present study aimed to investigate the mediating role of learning strategies in the relationship between metacognitive beliefs and academic procrastination.
Methods: To investigate the research model and hypotheses, the method of structural equations has been used. . Among the statistical population of undergraduate students of Kerman University of Medical Sciences, 412 students are on the scale of metacognitive beliefs about procrastination (Farini et al., 2009), learning strategies (Weinstein and Palmer, 2002) and procrastination Academic (McCloskey, 2012) responded by multi-stage random cluster sampling.
Results: In the findings section of the present study, it was found that metacognitive beliefs were directly (β = 0.57 p = 0.0001) and indirectly (β = 0.17 p = 0.009) through procrastination learning strategies. Academic work has a positive and significant effect.
Conclusion: The findings of the present study showed that metacognitive beliefs have a positive and significant effect on academic procrastination both directly and indirectly through learning strategies. According to cognitive-behavioral theory, it can be argued that metacognitive beliefs affect information processing and lead to different behavioral consequences.