خلاصة:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ماموریتها و اهداف، محتوا، ابزارها و کارکردهای مراکز بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای کلاس جهانی صورت گرفت.
روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مقایسه تطبیقی و تحلیل محتوا انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از سایت رتبه بندی تایمز 2020 و سایتهای مراکز بالندگی در دانشگاههای کلاس جهانی که رتبه زیر 100 داشتند استفاده شد. در این پژوهش 40 مرکز بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای کلاس جهانی به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار NVIVO 12pro کدگذاری و تحلیل محتوا گردید.
نتایج: مقولات بدست آمده اصلی در 4 محور ماموریتها و اهداف، محتوا، ابزار و کارکردها و در دو بعد بالندگی و توسعه دانشگاه و بالندگی هیئت علمی دسته بندی شد. نتایج این پژوهش در مقولات مذکور؛ ایجاد شبکههای همکاری با اعضای هیئت علمی و مراکز آکادمیک مرتبط و استفاده از روشهای جدید تدریس و ارزیابی با رویکردها و ابزارهای تعاملی ، جهت ارتقا یاددهی و یادگیری را به همراه زیرمقولات مرتبط با آنها ،جهت استفاده مدیران استراتژیک در دانشگاهها ارائه میدهد.
Introduction: The purpose of this study was to identify the missions and goals, content, tools, and functions of faculty development centers in world-class universities.
Method: This study was conducted using qualitative approach and comparative comparison method and content analysis. Data were collected using the Times 2020 ranking site and sites of centers at world-class universities rated below 100. In this study, 40 faculty development centers in world-class universities were purposefully selected. Data from this study were coded and analyzed using NVIVO 12pro software.
Results: The major themes were categorized into 4 axes of missions and goals, content, tools and functions, and two dimensions of university development and faculty development. The results of this research in the mentioned categories about creating networks of collaboration with faculty and related academic centers and using new teaching and assessment methods with interactive approaches and tools to enhance teaching and learning, along with related subcategories, can be used by strategic managers in universities.