خلاصة:
در فرایند کانون ارزیابی، ارزیابها در تمرینهای شبیهسازیشده، مهارتهای رفتاری مرتبط با شغل را در شرکتکننده ارزیابی میکنند. ارتباط بینفردی، نقطهی اتکای بسیاری از تمرینات در کانون ارزیابی است. با این وجود، در مورد چگونگی شکلگیری این ارتباطات و رفتار شرکتکنندگان در این راستا اطلاعات اندکی وجود دارد. تعاملات بینفردی میتواند در طیفی از کنترل تا پیوند عاطفی متغیر باشد و با توجه به این دو بعد، افراد از رفتار ساخت رابطه یا ارتباط مستقیم استفاده میکنند. به همین دلیل این پژوهش به بررسی اثر متغیرهای کنترل و پیوند عاطفی در تمرین ایفای نقش کانونهای توسعهای بر ساخت رابطه و ارتباط مستقیم در شرکتکنندگان کانون ارزیابی میپردازد. شرکتکنندگان 94 دانشجوی دورهی کارشناسی مدیریت و روانشناسی بودند که در تمرین ایفای نقش در کانون ارزیابی سنجش میشدند و ارزیابان 12 نفر بودند. مداخله پژوهشی شامل هشت سناریوی طراحی شده برای کنترل پایین و بالا بود که در آنها دستورالعملها در مورد پیوند عاطفی به دو نفر ایفاگر نقش داده شده بود. برای سنجش ساخت رابطه و ارتباط مستقیم از پرسشنامهی توصیف رفتار رهبر استفاده شد. نتایج حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در تمریناتی که دستورالعملها، پیوند عاطفی پایین را موجب میشود، رفتار ساخت ارتباط بیشتر بروز مییابد، چنین نتیجهای برای دستورالعملها با کنترل پایین هم صحیح است و باعث رفتارهای ارتباط مستقیم بیشتری میشود. مطالعهی حاضر به دنبال بررسی تعامل فرد و موقعیت در تمرینات AC بود و در سطح عملی این مطالعه، راهنمایی مبتنی بر شواهد و ارزشمند برای گسترش شبیهسازی بینفردی مؤثرتر در کانون ارزیابی ارائه داد.
In the assessment center (AC) process, assessors evaluate job-related behavioral skills in the participant in the simulated exercises. Interpersonal interactions are the mainstay of many assessment center exercises. Nevertheless, little is known about how these interactions unfold and affect participant behavior. Interpersonal interactions could vary in a range of control to emotional affiliation, and due to these two dimensions, individuals use relationship building and directive communication. For this reason, the present study examines the influence of control and affiliation variables in developmental center exercises on relationship building and directive communication among participants. Participants were 94 graduate students of management and psychology who were measured in the role-playing practice in the assessment center and there were 12 evaluators. Research intervention includes eight designed scenarios for low and high control in which guidelines for affiliation were given to two role players. Leader Behavior Description (1384/2004) questionnaire was used to measure relationship building and direct communication. The results of hierarchical regression indicate that in the exercises that cause low affection, relationship building behavior is more evident, the same is true for low control guidelines in scenarios that cause more directive communication behaviors. The current study sought to account for the interaction of person and situation in AC exercises and at a practical level, this study provided valuable evidence-based guidance for developing more effective interpersonal simulations.