خلاصة:
سیستم جدید مالیات ستانی در کشور به دنبال تشویق مؤدیان مالیاتی به شفافیت مالیاتی بیشتر بوده، به طوری که شرکت ها و مؤدیان مالیاتی که از منظر مالیاتی شفاف بوده و دارای رتبه ریسک پایین می باشند نیازی به حسابرسی مجدد توسط مأمورین مالیاتی نبوده و مالیات ابراز شده توسط مؤدی مورد قبول سازمان امور مالیاتی می باشد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی- کمی و با هدف ارائه الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت مالیاتی شرکتها انجام شده است. برای انجام پژوهش حاضر، ابتدا با پرسش از 18 خبره دانشگاهی و مالیاتی مستقل نظر از هم، 32 عامل کمی مؤثر بر شفافیت مالیاتی در شش بعد، که بر اساس گزارشهای منتشره در خصوص این شرکت ها قابل اندازه گیری است، شناسایی شد. همچنین جامعه آماری در بخش پرسشنامه، از اساتید دانشگاه، مدیران مالی، حسابرسان مستقل و مأموران مالیاتی بوده که تعداد36 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه روش بهترین- بدترین سلسله مراتبی بود. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه بهترین- بدترین برای هر دسته از ابعاد و متغیرها نرخ سازگاری محاسبه شد. بر اساس نتایج بدست آمده 32 عامل مؤثردر قالب شش بعد راهبری شرکتی، عوامل حسابرس، عوامل استراتژی، نسبتهای مالی، ویژگیهای عمومی و عوامل اجتماعی بر شفافیت مالیاتی شرکتها شناسایی و بر اساس این عوامل، الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت شرکتهای ایرانی ارائه گردید. سپس این عوامل و متغیر وابسته، اندازه گیری و اثرگذاری ابعاد، مورد آزمون قرار گرفت، نمونه آماری تحقیق در این مرحله شامل 110 شرکت بورسی بوده که به روش غربالگری انتخاب شدند و دوره زمانی آن، سالهای1395 الی 1399‏ است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل و متغیرهای شناسایی شده به میزان 63 درصد توانایی توضیح دهنگی شفافیت مالیاتی شرکت ها را دارند.
The present study has been conducted with a qualitative-quantitative approach
and to provide a model for determining the tax transparency score of companies.
The statistical population of the study was tax experts and university professors
who were selected by non-random sampling and the interview with them
continued until theoretical saturation (18 people). Also, the statistical population
in the quantitative section, university professors, financial managers, Independent
auditors, and tax officials that 36 people were randomly selected based on Krejcie
and Morgan table. The data collection tool was semi-structured in the qualitative
part of the interview and the best-worst method (BWM) in the quantitative
part of the questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by
experts and specialists and to determine the reliability of the questionnaire
best-worst for each category of dimensions and variables, the compatibility
rate was calculated. Based on the results, 32 effective factors in the form of
six dimensions of corporate governance, auditing factors, strategy factors,
financial ratios, general characteristics, and social factors on tax transparency
of companies were identified, and based on these factors, a model was provided
to determine the transparency score of Iranian companies. Then these factors
and the dependent variable, measurement and effectiveness of the dimensions,
were tested, the statistical sample of the research at this stage included 110
stock companies that were selected by screening method and its time period is
2016 to 2020. The results of the research show that the identified factors and
variables have the ability to explain the tax transparency of companies by 63%.
ملخص الجهاز:
ارائه الگويي بر تعيين امتياز شفافيت مالياتي شرکتها به روش AHP سجاد کريمي ١ احمد محمدي ٢ علي اصغر متقي ٣ مهدي عربصالحي ٤ چکيده سيستم جديد ماليات ستاني در کشور به دنبال تشويق مؤديان مالياتي به شفافيت مالياتي بيشتر بوده ، به طوري که شرکت ها و مؤديان مالياتي که از منظر مالياتي شفاف بوده و داراي رتبه ريسک پايين مي باشند نيازي به حسابرسي مجدد توسط مأمورين مالياتي نبوده و ماليات ابراز شده توسط مؤدي مورد قبول سازمان امور مالياتي مي باشد.
مينيک و نوگا(۲۰۱۲) در پژوهش خود چنين نتيجه گيري کردند، زماني که مدير عامل در ترکيب هيأت مديره باشد تهديد کمتري براي از دست دادن کار آن وجود دارد و اين امنيت و اطمينان شغلي سبب مي شود که انگيزه کمتري براي بهبود عملکرد داشته و اثر منفي بر عملکرد شرکت مي گذارد، لذا اقدامي در جهت مديريت ماليات و افزايش عملکرد از سوي مدير عامل صورت نمي گيرد ]٢٨] (٢٠١٢٧٠٥,Minnic and Noga(.
)2019), The Role of Management Ability in Corporate Tax Avoidance: Evidence from Tehran Stock Exchange, Financial Accounting Experimental Studies Quarterly, Year 14, Number 57, 2017, pp.
(2016), Corporate Governance and Performance of Holding and Subsidiary Companies in Tehran Stock Exchange, Journal of Financial Management Strategy, Year 4, Number 15, 2015, pp.
Investigating the Relationship between Social Responsibility, Economic Performance and Tax Avoidance of Companies Listed on the Tehran Stock Exchange, Journal of Accounting and Auditing, Volume 4, Number 15, pp.
Investigating the Ability of Management on Tax Avoidance, Journal of Accounting Knowledge, Volume 8, Number (1), 2016, pp.