خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با کیفیت زندگیکاری معلمان تربیت بدنی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان ممسنی به تعداد 80 نفر بود که به صورت کل شمار در تحقیق وارد شدند و از این تعداد 66 نفر با پژوهشگران همکاری کردند. برای جمعآوری دادهها از نمونه مورد مطالعه از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون(2000 ) ، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی( 1995) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه معناداری وجود دارد (001/0p≤). همچنین از بین ابعاد فرهنگ سازمانی ابعاد مشارکتی و یکپارچگی و انعطاف پذیری و مأموریتی از قدرت پیش بینی معناداری برای کیفیت زندگی کاری کارکنان برخوردار هستند. نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد مدیریت دانش با کیفیت زندگی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد (001/0p≤). همچنین از بین ابعاد مدیریت دانش ابعاد برونیسازی و ترکیب و درونی سازی و سازگاری اجتماعی از قدرت پیش بینی معناداری برای کیفیت زندگی کاری کارکنان برخوردار هستند.
ملخص الجهاز:
نتايج اين پژوهش نشان داد که بين تمام ابعاد فرهنگ سازماني با کيفيت زندگي کاري کارکنان رابطه معناداري وجود دارد (٠٠٠١≥p).
در گذشته ، صرفا زندگي غير کاري مدنظر و تأکيد بوده ، ولي در جامعه امروز بهبود کيفيت زندگي کاري، برنامه جامع و وسيعي است که به منظور جلب رضايت و توجه معلمان ، کمک به آنان براي مديريت تغييرات و حفظ کارکنان در سازمان طراحي ميشود که اين امر خطير متأسفانه در بين معلمان تربيت بدني شهرستان ممسني کمتر مد نظر بوده و با توجه به اين مسأله که قطعا چالش ها و مسايلي را براي اين معلمان ايجاد خواهد کرد و نمي توانند به شکل مطلوبي از عهده رسالت آموزشي خود برآيند و اين هم به ضرر فرد و هم به ضرر جامعه خواهد بود(٢٠١٣ Khaghanizadeh and et al).
بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج به دست آمده بين فرهنگ سازماني (توانمندسازي، تيم گرايي، توسعه قابليت ها، ارزش هاي بنيادين ، توافق ، انسجام و هماهنگي، ايجاد تغيير، مشتري مداري، يادگيري سازماني، نيت و جهت استراتژيک ، اهداف و مقاصد، چشم انداز) و کيفيت زندگي کاري معلمان تربيت بدني رابطه معناداري وجود دارد.
با توجه به نتايج به دست آمده بين مديريت دانش (برونيسازي، ترکيب ، دروني سازي و سازگاري اجتماعي) و کيفيت زندگي کاري رابطه معناداري وجود دارد.
coom Received: 2021-12-11 Accepted: 2022-02-27 Abstract The purpose of this study was to investigation the relationship of organizational culture and knowledge management with quality of life, work of physical education teachers.
Keywords: Organizational culture, Knowledge management, Quality of work life, physical education teachers