خلاصة:
یکی از مهمترین موضوعها در عرصه مخاطب شناسی، بررسی رفتار و سلایق مخاطبان است به ویژه در شرایطی که این دو خصیصه، تحت تأثیر رسانههای متنوع و جدید روز به روز متغیر و به چالشی برای رسانههای سنتی همچون تلویزیون، تبدیل شده است. بدین ترتیب و با توجه به اهمیت پژوهش در حوزه مخاطب شناسی به ویژه در عرصه جدید رسانهای، پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از روش فراترکیب، یافتههای کیفی و مرتبط با مخاطب را از میان 40 تحقیق پژوهشی (مقاله و پایان نامه) دریافت و ترکیب کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج پژوهش ما را به 51 زیر مقوله کلیدی تحت عنوان ویژگی مخاطبان امروز، چالش مخاطب برای تلویزیون و خواست مخاطب از تلویزیون رساند که در نهایت نتیجه گرفتیم؛ تلویزیون در رأس نظام ارتباطی باید در برنامهسازی تمام ویژگیهای فردی، شرایط محیطی و اجتماعی مخاطبان را لحاظ کند و همگام با رسانههای جدید به نیاز او پاسخ دهد تا مخاطبانش حذف نشوند.
One of the most important issues in the field of audience studies is the study of the behavior and tastes of the audience, especially in a situation where these two characteristics, under the influence of various new media are changing day by day and has become a challenge for traditional media such as television. Thus, and considering the importance of research in the field of audience studies, especially in the new field of media, the present study, with the aim of using the meta-combined method, received and combined qualitative and audience-related findings from 40 research studies (articles and dissertations). And analyzed. The results of our research led us to 51 key sub-categories such as the characteristics of today's audience, the audience's challenge to television, and the audience's desire for television, which we finally concluded; Television at the top of the communication system must take into account all the individual characteristics, environmental and social conditions of the audience in programming, and respond to his needs along with new media so that his audience is not eliminated.