خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوء مصرف مواد مخدر با الگوهای تعامل والد- فرزند با میانجیگری مهارتهای ارتباطی دانشجویان بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بود. از بین ایشان تعداد 600 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه الگوی روابط والد و فرزند باقری و غفاری (1392)، مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) و مهارتهای ارتباطی کوییندام (2004) بود. دادههای آماری علاوه بر توصیف آماری، به کمک ماتریس همبستگی و مدلسازی ساختاری Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای درونزای آمادگی اعتیاد و مهارت ارتباطی، قابلیت پیشبینی قوی مدل را دارد و مدل از برازش مناسبی برخوردار است؛ کنترلمداری پدر بر مهارت ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه اثرگذار است. اما تأثیر آن بر گرایش به سوءمصرف مواد رد میشود. امنیتمداری مادر بر آمادگی اعتیاد دانشجویان مؤثر است (89/0=β، 001/0>P) و مهارت ارتباطی بر آمادگی اعتیاد دانشجویان بهصورت منفی و معکوس موثر میباشد (32/0-=β، 001/0>P). نتیجه گیری: از اینرو، میتوان نتیجه گرفت مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوءمصرف با الگوهای رابطه والد فرزند با میانجیگری مهارتهای ارتباطی از برازش مطلوبی برخوردار است.
Aim: The current research was to develop a structural model of the relationship between the tendency to abuse drugs and the patterns of parent-child interaction with the mediation of students' communication skills. Method: The research method was structural equations. The statistical population included all students of Tehran universities. Among them, 600 people were selected by multi-stage random sampling method. The measuring tools of the research included Bagheri and Ghafari's Parent-Child Relationship Model Questionnaire (2012), Zargar Addiction Readiness Scale (2004) and Queendom's Communication Skills (2004). In addition to statistical description, statistical data were analyzed with the help of correlation matrix and PLS structural modeling. Result: The results showed that the endogenous variables of addiction readiness and communication skills have a strong predictive ability of the model and the model has a good fit. The control-orientation of the father has an effect on the communication skills of the studied students. But its effect on substance abuse tendency is rejected. Mother's emotional security is effective on students' addiction readiness (β=0.89, PConclusion: t Therefore, it can be concluded that the structural model of the relationship between abuse tendency and parent-child relationship patterns with the mediation of communication skills has a favorable fit.
ملخص الجهاز:
نظريه الگوي روابط والد- فرزند که بر مبناي هستيشناسي و انسان شناسي اسلامي توسط باقري (١٣٩٢) تدوين يافت ، به کيفيت هاي مختلف روابط حاکم بين والدين و فرزندان اشاره دارد که بر شکل گيري کارکردهاي رواني و ويژگيهاي شخصيتي کودک تأثيرگذار بوده و فراتر از روش هاي فرزندپروري است .
آيا مدل ساختاري پيش بيني گرايش به سوءمصرف بر اساس الگوهاي رابطه والد- فرزندي با ميانجيگري مهارت هاي ارتباطي در دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران از برازش مطلوبي برخوردار است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع توصيفي، همبستگي و از نوع مدل يابي معادلات ساختاري بود.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر، با هدف تدوين مدل ساختاري پيش بيني گرايش به اعتياد بر اساس الگوهاي تعامل والد- فرزندي با ميانجيگري مهارت هاي ارتباطي در دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران انجام شد.
نتايج به دست آمده نشان داد که مدل ساختاري پيش بيني گرايش به سوءمصرف مواد مخدر بر اساس الگوهاي تعامل والد- فرزند با ميانجيگري مهارت هاي ارتباطي دانشجويان با اطمينان ٠/٩٥ (٠٠٥ از اين رو، ميتوان گفت والديني که احساس خطر بيشتري دارند و به منظور محافظت از فرزند خود در برابر آسيب هايي اجتماعي به ويژه گرايش به سوء مصرف مواد مخدر واهمه دارند، دست به اقداماتي امنيت مدار ميزنند.
نتايج پژوهش ، نشان از ارتباط بين مهارت هاي ارتباطي با گرايش به سوء مصرف مواد مخدر داشت .
Perceived Parenting Styles as Predictor of Internet Addiction in Adolescence, International Journal of Research in Education and Science.
The measuring tools of the research included Bagheri and Ghafari's Parent-Child Relationship Model Questionnaire (2012), Zargar Addiction Readiness Scale (2004) and Queendom's Communication Skills (2004).