خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مدل هیجان برمبنای روان پویشی دوانلو بر خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی بود. روش: این مطالعه در زمره مطالعات نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه و پیگیری بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشجویان دانشکدههای توان بخشی و روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 که دارای نمره معدل (دو ترم متوالی) کمتر از 12 بودند، تعداد 40 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. سپس آنها به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تحت عنوان آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش پرسشنامهخودتنظیمی ریان و کانل (1989)، نمره معدل تحصیلی و پروتکل محقق ساخته آموزش هیجان مبتنی بر روان پویشی دوانلو بود. دادههای پژوهش با استفاده از واریانس اندازههای تکراری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل هیجان بر مبنای روانپویشی دوانلو بر تنظیم شناخته شده (69/44=F، 001/0=P)، تنظیم درون فکنی شده (55/5=F، 025/0=P)، انگیزش درونی (55/41=F، 001/0=P) و تنظیم بیرونی (64/45=F، 001/0=P) و همچنین معدل پیشرفت تحصیلی (01/32=F، 001/0=P) موثر است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. (p<0.01). نتیجهگیری با آموزش و افزایش آگاهی افراد از احساسها و اضطراب و مکانیسمهای دفاعی میتوان خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی در آنان را تقویت کرد.
Aim: the purpose of current study is to determine the effectiveness of the emotional education model based on Davanloo's psychoanalysis on academic self-regulation and academic achievement. Method: The design of this quasi-experimental study was a pre-test/post-test with the control group. In the second semester of 2018-2019, which had a grade point average (two consecutive semesters) of less than 12, 40 students were selected as the research sample. They were then randomly divided into two groups of 20 as experiments and controls. 40 students from Tehran University of Medical Sciences, School of Rehabilitation, and University of Tehran psychology and educational sciences faculty were selected by available sampling method in the second semester of 1397-98. All participants had a grade point average (GPA) of less than 12 (out of 20) in their last two consecutive semesters. They were randomly assigned into one experimental and one control group (20 participants each). The research instruments were the academic self-regulatory questionnaire (Ryan and Connell, 1989), the grade point average, and the researcher-made emotion education protocol based on Dovanloo psychodynamics. Research data were analyzed using descriptive indicators and analysis of covariance. Results: The findings showed that the mean post-test scores in the experimental group increased in the overall scores of academic self-regulation, identified regulation, and intrinsic motivation, as well as the grade point average of academic achievement. On the other hand, the internal and external adjustment variables are reduced (p Conclusion: By educating and increasing people's awareness of feelings, anxiety, and defense mechanisms, academic self-regulation, and academic achievement can be enhanced in them.
ملخص الجهاز:
آيا مدل هيجان مبتني بر روان پويشي دوانلو بر خودتنظيمي و پيشرفت تحصيلي در مرحله پيگيري پايدار است ؟ روش پژوهش با در نظرگرفتن هدف و نوع مداخله ، اين مطالعه در زمره مطالعات آزمايشي و از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است .
نتايج حاصل از بررسي اثربخشي مدل آموزشي هيجان نشان ميدهد که ميانگين نمرات پس آزمون در گروه آزمايش در متغيرهاي نمره کلي خودتنظيمي تحصيلي،تنظيم شناخته شده و انگيزش دروني و همچنين معدل پيشرفت تحصيلي افزايش و در متغيرهاي تنظيم درون فکني شده و بيروني کاهش يافته است .
حبيب زاده ، بکي و پرزور (١٤٠٠)در مطالعه خود نشان دادند که بين سبک هاي سازگار تنظيم شناختي هيجان ، سلامت روان شناختي و عملکرد تحصيلي دانشجويان رابطه ي مثبت و معنيداري وجود دارد.
Self-regulated learning:the role of motivation, emotion, and use of learning strategies in students’ learning experiences in a self-paced online mathematics course, Distance Education, 36:1, 80-99, doi:10.
How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement.
"Academic Emotions in Students' Self- Regulated Learning and Achievement: A Program of Qualitative and Quantitative Research.
Q. (2021) Emotional Regulation and Academic Performance in the Academic Context: The Mediating Role of Self-Efficacy in Secondary Education Students.
Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulation and academic achievement, Br Journal of education psychology, 83(2),329-40 Wasitysastuti, W.