خلاصة:
شادمانی و نشاط از جمله نیازهای مهم انسان هستند و میتوانند در مقابله افراد با مشکلات و رویارویی با فشارها و ارتقاء بهره وری کار نقش بسزایی داشته باشند. با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در تربیت و جامعهپذیری دانشآموزان، هدف مقاله حاضر بررسی میزان شادمانی اجتماعی معلمان شهر تهران و شناسایی عوامل اجتماعی موثر برآن است. جامعه آماری شامل معلمان نواحی 20 و 21 شهرتهران است که با استفاده از فرمول کوکران، یک نمونه 370 نفری از بین آنها برای مطالعه انتخاب شد. روش تحقیق؛ پیمایش و ابزار جمع آوری دادههای مورد نیاز پرسشنامه بود. ابزارتحقیقات از اعتبار صوری برخوردار است. یافتههای رگرسیونی و بررسی رابطه بین متغیرها نشان میدهد که در واقع متغیرهای زمینهای و همچنین عوامل اجتماعی موثر از جمله خودبیگانگی، میزان درآمد، دینداری، ابعاد سرمایه اجتماعی، رضایت زندگی، شغلی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی رابطههای معنادار با نشاط اجتماعی افراد مورد مطالعه دارد.
Happiness and vitality are one of the most important human needs and they can play a significant role in coping with problems and confronting pressures and promoting productivity. Considering the role and importance of teachers in the education and community of students, the aim of this article is to investigate the social happiness of Teachers in Tehran and identify the social factors affecting it. The statistical population included teachers from the 20th and 21st regions of Tehran, using a Cochran formula, a sample of 370 of them were selected for study. The research method was a survey and a tool for collecting required data Instrument research has a formal validity. The results of regression analysis and the relationship between variables show that in fact, the underlying factors as well as effective social factors such as alienation, income, religion, dimensions of social capital, life satisfaction, occupation, economic and social status have a significant relationship with the social vitality of the subjects studied.
ملخص الجهاز:
يافته هاي رگرسيوني و بررسي رابطه بين متغيرها نشان ميدهد که در واقع متغيرهاي زمينه اي و همچنين عوامل اجتماعي موثر از جمله خودبيگانگي، ميزان درآمد، دينداري، ابعاد سرمايه اجتماعي، رضايت زندگي، شغلي، پايگاه اقتصادي و اجتماعي رابطه هاي معنادار با نشاط اجتماعي افراد مورد مطالعه دارد.
به نظر ميرسد بسياري از معلمان از شغلشان راضي نيستند، از طرفي رضايت شغلي يکي از عناصر موثر بر نشاط اجتماعي محسوب ميشود که به دنبال اين امر برخي از اين قشر اوقات فراغت خود را در شغل دوم ميگذرانندکه اين امر ميتواند عواقب و پيامدهاي خطرناکي براي دانش آموزان و در نهايت جامعه به همراه داشته باشد (زارع شاه آبادي و همکاران ، ١٣٩١).
نشاط اجتماعي يا شادماني به عنوان يک پيامد مهم در احساس رضايت شغلي و خوشبختي انسان مطرح است که نه تنها زندگي شخصي، بلکه جنبه هاي حيات اجتماعي ما يعني کنش ها و ارتباطاتي را که با ديگران برقرار ميکنيم تحت تأثير خود قرار ميدهد (زارع شاه آبادي و همکاران ، ١٣٩١).
آنچه را که از يافته هاي رگرسيوني و بررسي رابطه بين متغيرها حاصل آمد اين بود که در واقع متغيرهاي زمينه اي و همچنين عوامل اجتماعي موثر(از خودبيگانگي، ميزان درآمد، دينداري، ابعاد سرمايه اجتماعي، رضايت زندگي، شغلي، پايگاه اقتصادي و اجتماعي رابطه هاي معنادار با نشاط اجتماعي افراد مورد مطالعه دارد.
Key words: social happiness, Teachers of Tehran's 20th and 21st regions, feeling of security, social justice, income, respect and dignity 1 Associate Professor, Political Science University of Yasouj, Iran.