خلاصة:
هدف: علی رغم افزایش تعداد دانشجویان بینالمللی در ایران دانش کمی از عواملی موثر بر رضایت دانشجویان بینالمللی وجود دارد لذا این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت دانشجویان بینالمللی دانشگاههای ایران انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است. عوامل موثر بر رضایت دانشجویان بینالمللی از پژوهش های گذشته در این زمینه استخراج و در 7 گروه طبقه بندی و بصورت پرسشنامه در اختیار دانشجویان قرار گرفت. طی یک بازه سه ماهه در سال 1400 تعداد 532 دانشجوی بینالمللی از 30 دانشگاه مختلف و 12 ملیت متفاوت به این پرسشنامه پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های تی ،تحلیل واریانس و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: طبق نتایج بدست آمده، به ترتیب ابعاد فناوری اطلاعات، برنامههای مدیریتی و سازمانی، شرایط مالی و اقتصادی و خدمات آموزشی بیشترین تاثیر را در بین هفت بعد مورد بررسی در این پژوهش در رضایت دانشجویان بینالمللی در ایران دارد.
نتیجهگیری: این پژوهش مشخص نمود که عوامل موثر بر رضایت دانشجویان بینالمللی در ایران به ترتیب اهمیت شامل: فناوری اطلاعات، برنامههای مدیریتی و سازمانی دانشگاه، شرایط مالی و اقتصادی، ارائه خدمات آموزشی، پشتیبانی علمی، امکانات رفاهی و روابط اجتماعی هستند. به جز عامل رضایت از شرایط مالی و اقتصادی، میزان میانگین در دو گروه جنسیتی زنان و مردان تفاوت معناداری باهم ندارند. میزان اهمیت عوامل در بین مقاطع مختلف تحصیلی یکسان هستند. همچنین به جز امکانات رفاهی و ارتباطات اجتماعی میزان اهمیت عوامل در بین گروههای مختلف سنی دانشجویان بینالملل متفاوت بود.
Objective: In Iran, despite the increase in the number of international students, our knowledge of the factors that lead to the satisfaction of international students is very limited, therefore, this study was conducted to identify and rank the factors affecting the satisfaction of international students in Iranian universities. Methods: The research is applied in terms of purpose. The factors affecting the satisfaction of international students were extracted from literature and classified into 7 categories and provided to students as a questionnaire. During a quarter in 2021, 532 international students from 30 different universities and 12 different nationalities answered to this questionnaire. The data were analyzed by using t-test, analysis of variance and Friedman Results: According to the obtained results, among the seven dimensions investigated in this study, the dimensions of technology and information technology, management and organizational programs, financial and economic costs and educational services have the greatest impact in the satisfaction of international students in Iran. Conclusion: The factors affecting the satisfaction of international students in Iran in order of importance include: information technology, management and organizational programs of the university, financial and economic conditions, provision of educational services, scientific support, welfare facilities and social relations. Except for the factor of satisfaction with financial and economic conditions, there is no significant difference between the average level in the two gender groups of men and women. The importance of the factors are the same among different levels of education. Also, except for welfare facilities and social relations, the importance of factors was different among different age groups of international students.
ملخص الجهاز:
يافته ها: طبق نتايج بدست آمده ، به ترتيب ابعاد فناوري اطلاعات ، برنامه هاي مديريتي و سازماني، شرايط مالي و اقتصادي و خدمات آموزشي بيشترين تاثير را در بين هفت بعد مورد بررسي در اين پژوهش در رضايت دانشجويان بين المللي در ايران دارد.
نتيجه گيري: اين پژوهش مشخص نمود که عوامل موثر بر رضايت دانشجويان بين المللي در ايران به ترتيب اهميت شامل : فناوري اطلاعات ، برنامه هاي مديريتي و سازماني دانشگاه ، شرايط مالي و اقتصادي، ارائه خدمات آموزشي، پشتيباني علمي، امکانات رفاهي و روابط اجتماعي هستند.
برخي از مطالعات بر روي يک بعد متمرکز هستند، مانند رضايت (ژو و کول ١٢، ٢٠١٦)، رضايت رواني (کاشيما و لوه ١٣، ٢٠٠٦)، رضايت اجتماعي (لئونگ و 1 UNESCO Institute for Statistics 2 Sabatayeva 3 Sutherlanda 4 Gokpinar-Shelton & Pike 5 Veerasamy & Ammigan 6 Hou & Du 7 Sidhu & Ishikawa 8 Yang 9 Jon 10 de Wit & Jooste 11 Walsworth 12 Zhou & Cole 13 Kashima & Loh .
اين سه کشور در مجموع ٨٦ درصد از جمعيت دانشجويان بين 1 Leong & Ward 2 Finn & Darmody 3 Guo & Guo 4 Sam 5 Hendrickson 6 de Jager & Gbadamosi .
3 Lee 4 Alemu & Cordier 5 Jones 6 El-Hilali 7 Nyland .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش مشــخص نمود که عوامل موثر بر رضــايت دانشــجويان بين المللي در ايران به ترتيب اهميت شــامل : فناوري اطلاعات ، برنامه هاي مديريتي و سازماني دانشگاه ، شرايط مالي و اقتصادي، ارائه خدمات آموزشي، پشتيباني علمي، امکانات رفاهي و روابط اجتماعي هستند.