خلاصة:
انیمیشن یکی از مهمترین قالبهای تولید برنامه در تلویزیون ایران است. مخاطبین زیادی از کودکان و نوجوانان بهپای برنامههای شبکههای مختلفی چون پویا و امید نشسته و به دنبال سلایق خود هستند. در رقابت سخت بین صداوسیما و شبکهها و رسانههای مختلف، انیمیشنهایی برنده میشوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و بر اساس نظرات آنها، تولیدات مفهومی خود را پایهریزی کنند. این پژوهش باهدف سنجش نگرش کودکان ایرانی پیرامون ظاهر بصری شخصیتها در انیمیشن تلویزیونی صورت پذیرفت. بر همین اساس مؤلف با استناد به پرسشنامه از مخاطبان کودک سراسر ایران این پژوهش را انجام داد. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر و دختر 6 تا 11 سال (مقطع ابتدایی اول و دوم) در کشور بود. پرسشنامههای پژوهش نیز حول سنجش میزان علاقهمندی کودکان هدف در مواردی چون رنگ، لباس، نوع چشم، مو، خط و... متمرکز بود. کودکان پژوهش با تفاوتهای فرهنگی - اجتماعی از پنج نقطه کشور (شهرهای ساری، مشهد، زاهدان، بندرعباس، یزد، سنندج و تبریز) به روش پژوهشی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بر اساس گردآوری پرسشنامههای حضوری و تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت توصیفی این پژوهش از بین 1393 نفر فراوانی بین دختر و پسر به سرانجام رسید. علاقهمندی بیشتر کودکان ایرانی به رنگهای گرم، فضای بومی و سنتی، خطوط منحنی، منظم، اشکال پرداخت شده، اندام متوسط، قدبلند، ابروهای ناپیوسته، موهای روشن، چشم روشن و.. از مواردی بود که میتواند موردتوجه هنرمندان انیمیشن برای خلق آثار تلویزیونی باشد تا بر اساس سلیقه هدفمند، آثاری جذاب برای مخاطب تولید شود.
Animation is one of the most important forms of program production on Iranian television. A large audience of children and adolescents are following the programs of various Channels such as Pouya and Omid and are looking for their interests. In the fierce competition between the IRIB and various networks, the animations that know their audience better and base their conceptual productions based on their opinions will win. This study aimed to assess the attitudes of Iranian children about the visual appearance of personality in animation. The author created this study by citing a questionnaire from a child audience throughout Iran. The statistical population of the study included boys and girls aged 6 to 11 years in the country. Research questionnaires were also focused on measuring the interest of target children in items such as color, clothing, eye type, hair, line, etc. The children of the study with socio-cultural differences from five parts of the country (Sari, Mashhad, Zahedan, Bandar Abbas, Yazd, Sanandaj, and Tabriz) were selected by multi-stage cluster random sampling and based on the collection of face-to-face questionnaires and analysis. Descriptive data for this study were obtained from 1393 frequencies among girls and boys. Most the Iranian children are interested in warm colors, indigenous and traditional backgrounds, curved lines, regular, polished shapes, medium body, tall, normal eyebrows, light hair, bright eyes, etc., are some of the things that can influence artists to produce animations based on the audience's interests and attract the audience to their media.