خلاصة:
این تحقیق با هدف ارائه الگوی همسوسازی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار در راستای بهبود عملکرد در نظام بانکداری و به صورت مشخص بانک ملت انجام شد. این پژوهش مبتنی بر فلسفه تجربهگرایانه است و به روش قیاسی-استقرایی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش بنیادی است و از منظر روش گردآوری دادهها، درزمره پژوهشهای پیمایشی قرار میگیرد و یک پژوهش آمیخته است. جامعه آماری این مقاله شامل اساتید و خبرگان باتجربه مدیریت بانک ملت است. برای نمونهگیری از روش گلولهبرفی استفاده شده است. در نهایت 11 نفر از خبرگان واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردند. در این پژوهش برای شناسایی مقولههای زیربنایی مدیریت عملکرد از روش فراترکیب استفاده شده است. همچنین با استفاده از مدلسازی تفسیری-ساختاری به ارائه مدل همسوسازی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار جهت بهبود عملکرد بانکی پرداخته شده است. نتایج نشان داده است زیرساختهای فناوری اطلاعات بر استراتژی فناوری اطلاعات تأثیر میگذارد. فرایندهای نظام بانکی نیز بر استراتژی کسبوکار تأثیر گذار است. برهمکنشی و همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسبوکار موجب افزایش کیفیت خدمات بانکی میشود. افزایش کیفیت خدمات بانکی نیز منجر به بهبود عملکرد بانکی میگردد.
AbstractThis study aims to provide a model for aligning IT and business strategy in order to improve performance in the banking system.This research is based on empirical philosophy and has been done by deductive-inductive method. The present study is a fundamental research in terms of purpose and in terms of data collection method, is among the survey research. Quantitative and qualitative methods have been used in this research, so it is a mixed research. The statistical population of this article includes experienced professors and experts in the management of Bank Mellat. The snowball method was used for sampling. Finally, 11 qualified experts participated in this study. In this research, the meta-combined method has been used to identify the underlying categories of performance management. Also, using interpretive-structural modeling, an alignment model of IT and business strategy to improve banking performance has been presented.IntroductionStrategic alignment is at the heart of strategic management literature, because maintaining such balance with the organization's priorities increases the organization's ability to respond to environmental pressures. Many studies have been conducted on how to create alignment between organizational strategies and information technology, but no scientific research has been conducted specifically in relation to Iran's banking system.Case StudyIn recent years, performance management has been considered as a key activity and an essential factor in the success of the banking system.The present research is aimed at identifying and recognizing the effective factors in aligning the information technology and business strategies in order to improve performance in the Iranian banking system and specifically in Bank Mellat.Materials and MethodsA mixed method approach (which involves the mixing of both quantitative and qualitative research methods) is used in the present study. In the qualitative part of the study, the data was gathered through a meta-synthesis technique. After determining the categories using the meta-synthesis technique, a questionnaire was developed based on Interpretative Structural Modeling (ISM). The statistical population includes experts and experienced managers of Bank Mellat. 11 participants were chosen through applying the snowball sampling method.Discussion and ResultsThe categories and subcategories of the research were identified through coding the texts of the selected internal and external studies and articles and removing the synonymous and frequent items. As a result, the pattern of information technology and business strategies alignment in Iran's banking system was extracted, and then the structures of the desired pattern were tested in relation with the case study (Bank Mellat).The results indicate that the structures constituting the pattern of information technology and business strategies alignment used to improve the performance of the banking system of Iran are as follows:Business strategies, banking processes, information technology strategies, information technology infrastructures, quality of banking services, banking performanceConclusionIn this research, a pattern of information technology and business strategies alignment in line with the performance of Iran's banking system was extracted. The results indicated that information technology and banking business increase the quality of banking services through strategic alignment. Increasing the quality of banking services also leads to the improvement of banking performance.
ملخص الجهاز:
ارائه الگوي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري (مورد مطالعه : بانک ملت ) 4 علي رضا لگزائي ١- کامران فيضي ٢*-پيام حنفيزاده ٣- محمدرضا تقوا ١.
چکيده اين تحقيق با هدف ارائه الگوي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري و به صورت مشخص بانک ملت انجام شد.
همچنين با استفاده از مدلسازي تفسيري-ساختاري به ارائه مدل همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار جهت بهبود عملکرد بانکي پرداخته شده است .
ارائه الگوي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري (مورد مطالعه : بانک ملت )، پژوهش هاي مديريت عمومي.
بنابراين مساله اصلي اين پژوهش ارائه الگويي جهت همسويي استراتژيک فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد بانکي است .
همچنين هدف اين مطالعه ، ارائه الگويي براي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري است .
در مرحله نخست از روش فراترکيب براي شناسايي مقوله هاي اصلي و فرعي طراحي الگوي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري استفاده شد.
نتيجه گيري و پيشنهادها پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوي همسوسازي استراتژي فناوري اطلاعات و کسب وکار در راستاي بهبود عملکرد در نظام بانکداري انجام شده است .
The effect of information technology business alignment factors on performance of SMEs. Management Science Letters, 11(3), 833-842.