خلاصة:
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی و نقد صلاحیت های حرفه ای معلمی از منظر رویکرد پست مدرن با تاکید بر آراء ژیرو است. در انجام این پژوهش از روش تحلیل فرارونده استفاده شده است. حوزه این پژوهش شامل کلیه کتاب ها، پایان نامه ها و مقالاتی است که در زمینه موضوع پژوهش وجود دارند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزار فیش برداری استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از روش نظام مقوله بندی قیاسی و کد گذاری موضوعی انجام گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، مقوله های محوری صلاحیت های حرفه ای معلمی عبارت است از: معلم به عنوان هماهنگ کننده و تسهیل گر یادگیری، داشتن روابط دموکراتیک، ابداع گفتمان های انتقادی، نقش معلم در تدوین برنامه درسی، پرورش فاعلان سیاسی، معلم سازنده دانش و زبان، ایجاد فرصت برای خرده فرهنگ ها، معلم به عنوان کارگزار فرهنگی، معلم به عنوان روشنفکری تحول آفرین. از جمله نقد های وارد بر این رویکرد، عدم ارائه الگو و برنامه کاربردی منسجم، سلطه معکوس، فردگرایانه، گفتمان روشی بی تکیه گاه، چرخش قدرت از مولف به خوانند می باشد.
The general purpose of this study is to review and critique the professional competencies of teachers from the perspective of postmodern approach with emphasis on Giro's views. In this research, the method of transcendental analysis has been used. The scope of this research includes all books, dissertations and articles in the field of research that were selected by purposive sampling. Fishing tools were used to collect data. Data analysis was performed using the method of deductive categorization and thematic coding. According to the research findings, the central categories of teacher professional competencies are: teacher as a coordinator and facilitator of learning, having democratic relations, inventing critical discourses, the role of the teacher in curriculum development, cultivating political actors, constructive teacher Knowledge and language, creating opportunities for subcultures, the teacher as a cultural agent, the teacher as a transformative intellectual. Criticisms of this approach include failure to provide a coherent model and application, reverse, individualistic domination, unsupported method discourse, and the shift of power from author to reader.
ملخص الجهاز:
از جمله نقد هاي وارد بر اين رويکرد، عدم ارائه الگو و برنامه کاربردي منســـجم ، سلطه معکوس ، واژه هاي کليدي: صلاحيت هاي حرفه اي معلمي، پست مدرنيسم ، هنري ژيرو ١دانشجوي دکتري گروه فلسفه تعليم و تربيت ، واحد اصفهان ( خوراسگان )، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان ، ايران .
در يک دهه گذشته متفکران پست مدرنيسم چون ، ريچارد رورتي، مک کارتي، ژيرو، ليوتار و فوکو نظام هاي تربيتي را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند تعليم و تربيت مدرن نتوانسته است به اهدافي چون پيشرفت ، عدالت ، دموکراسي و آزادي دست پيدا کند و آموزش به طور کلي فرآيندي بازتوليدي داشته است و در بازتوليد روند اقتصادي و فرهنگي حاکم بر جامعه فعاليت مي - کند(بورديو،١٩٧٤،برنشتاين ،١٩٩٦).
يافته هاي پژوهش حاکي از آن هستند که ژيرو اهداف اساسي تعليم و تربيت انتقادي را پرورش شهروند منتقد، توجه به مسائل اجتماعي به ويژه مسائل سياسي همه گروه ها از هر قوم ، نژاد و طبقه ، ايجاد جامعه دموکراتيک مساوات خواه ، تغيير و بازسازي محتواي برنامه درسي به منظور ايجاد تحول در محتوا، هدف و روش ، کمک به بازسازي نقش شاگردان و تبديل نقش انفعالي و پذيرندگي آن ها به نقش فعال و خلاق مي داند.
تعليم و تربيت پست مدرن يه طور روشن مخالفت خود را محدود کردن نقش معلم در حيطه مهارت هاي حرفه اي بيان مي کند و معتقد است به جاي تعريف کار معلم از طريق زبان تنگ و محدود مهارت هاي حرفه اي، بايد نقش معلمان را به مثابه کارگزاران فرهنگي شاغل به توليد ايدئولوژي و عملکردهاي اجتماعي در نظر گرفت .
Aronowitz & Giroux, H (1986) Education under Siege; Conservative, Liberal and Radical Debate Over Schooling.