خلاصة:
توجه به تنوع، ایجاد برابری آموزشی و تکریم فرهنگهای مختلف برای آگاهی بخشی بین فرهنگی حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای اساسی برنامه درسی چندفرهنگی از نظرصاحبنظران حوزهی چندفرهنگی است. روش پژوهش ترکیبی از نوع تحلیل محتوای جهت-دار و پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری است که اولی شامل 243 اثر فارسی و لاتین در بازة زمانی1380 تا 1397 و 2003 تا 2017 میلادی در حوزهی برنامه درسی چندفرهنگی و دومی متخصصان داخلی با حداقل یک اثر در زمینة آموزش چندفرهنگی است. روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک مدار100 اثرعلمی و 20 متخصص داخلی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا و پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها براساس ضریب توافق تیگلار محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین 153 مؤلفهی مورد بررسی،37 مؤلفه به عنوان مؤلفههای اساسی برنامهدرسی چند فرهنگی تعیین شد. کلمات کلیدی: تکثر گرایی؛ برنامه درسی چند فرهنگی، صاحبنظران فرهنگی
Paying attention to diversity, creating educational equality and respecting different cultures is important for intercultural awareness. The purpose of this study is to determine the basic components of a multicultural curriculum from the perspective of experts in the field of multiculturalism. The research method is a combination of directional content analysis and survey. This research has two statistical communities, the first of which includes 243 Persian and Latin works in the period of 1380 to 1397 and 2003 to 2017 in the field of multicultural curriculum and the second of domestic specialists with at least one work in the field of multicultural education. Purposeful sampling method was selected from the criterion type of 100 scientific works and 20 internal specialists. The data collection tool was a content analysis checklist and a researcher-made questionnaire. The data were calculated based on the Tiglar agreement coefficient. Findings showed that out of 153 components studied, 37 components were identified as the basic components of a multicultural curriculum.Keywords: pluralism; Multicultural curriculum, cultural experts
ملخص الجهاز:
بررسي مولفه هاي برنامه درسي چند فرهنگي از نظر متخصصين اين حوزه در ايران 1 منوچهر آذرخش (نويسنده مسئول ) تاريخ دريافت :١٨ /١٤٠٠/٨ 2 يحيي معروفي تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٨ عليرضا صادقي ٣ چکيده : توجه به تنوع ، ايجاد برابري آموزشي و تکريم فرهنگ هاي مختلف براي آگاهي بخشي بين فرهنگي حائز اهميت است .
با توجه به زمان و شرايط ، تاکنون تعريف واضح و قابل اجماعي از نظر انديشمندان در اين خصوص ارائه نشده است ، انجمن ملي آموزش چند فرهنگي تکثر گرايي را مفهومي فلسفي بر مبناي آزادي، عدالت ، برابري وکرامت انساني قلمداد نموده و طيف گسترده اي از فرايندهاي مربوط به حقوق برابر زنان ،گروه هاي قومي، اقليت هاي زباني،گروه هاي ديني، نژادي و معلوليت عنوان مي کند ( بانکز، ٢٠١٠).
کشور ايران ، جامعه اي گوناگون و متنوع است که بدون شک وجود اين تنوع ، وظيفه دولت ها را در برنامه ريزي و اجراي خط مشيه اي تعيين شده به مراتب دشوارتر مي کند، با اين وجود برنامه درسي نظام آموزشي ايران فاقد الگوي و برنامه ي نظري روشن در حوزه برنامه درسي چند فرهنگي مي باشد (مصطفي زاده ، ١٣٩٣: ١).
بوده لذا پيشنهاد مي شود با توجه به اين که کشور ما يک کشور چند فرهنگي است لازم است برنامه هاي درسي دوره هاي مختلف تحصيلي براساس اين مولفه ها مورد بررسي قرار گيرد و اصلاحات لازم در آن انجام شود.
مؤلفه هاي آموزش چند فرهنگي و تحليل آن در محتواي کتب درسي.
Curriculum Development in Multicultural Education.