خلاصة:
در طول تاریخ مبارزه با فساد همواره در تمام نظام های حقوقی وجود داشته است و در ایران نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی 1392 و با ماده 286 جرم افساد فی الارض به فهرست مجرمانه وارد گردید هر چند در سالیان گذشته مجازات هایی برای فساد تعیین گردیده بوده اما قانون گذار در سال 1392 این نوع جرائم را جدا نمود و مبانی جرائم بر طبق کرامت ، عدالت و مصلحت است و منابع آن قرآن ، سنت ، عقل و اجماع است هدف از پژوهش حاضر رویکرد تحلیلی برجرم افساد فی الارض در نظام حقوقی اسلام و یهودیت است و روش پژوهش توصیفی – تحلیلی می باشد نتایج بیانگر این است که نظام حقوقی اسلام از اعتدال کافی برخوردار بوده و عاری از خشونت است و مجازاتافساد فی الارض در دین یهود سنگین تر از اسلام است و نظام حقوق ایران برای بعضی از جرائم تخفیف قائل شده است ولی در شریعت یهود این گونه نیست ، با وجودی که مقنن تخفیف زیادی برای جرائم قائل شده است به نظر نگارنده اگر مقنن جرائمی را که اثار مخرب کمتری دارد سعی کند انها را از شمول افساد فی الارض خارج سازد تا حقوق ایران مطابق قانون حقوق بشر گردد دین اسلام در بین جهانیان از عدالت کافی برخوردار خواهد شد چون دین اسلام ، دین خاتم پیامبران ، حضرت محمد (ص) است و حضرت محمد (ص) مایه گشایش ، بخشندگی و رحمت است و حق این است که به جهانیان ایشان را به درستی بشناسانیم .
Corruption on earth is one of the crimes and sins that have a specific and specific punishment according to the Shari'a and therefore, it falls within the scope of limits (punishments whose quantity and quality are specified in the Shari'a). Corruption on the ground is one of the constrained crimes and is subject to severe disturbance of public order, insecurity or major damage to the physical integrity of individuals or public and private property, or widespread corruption or prostitution. In Judaism, corruption on earth is also highly condemned. In Judaism, the corruptor on earth is considered a crime and the cases of corruption on earth have been identified. Corruption on earth in the field of finance, drug trafficking, killing innocent people for racial discrimination, etc. It is also condemned from a human rights perspective. As all legal systems require legal action against corruptors on earth. If in any religion this foundation is weakened and the perpetrators of corruption are not dealt with. This kind of corruption is rampant and disrupts the political, social and economic system of any country.
ملخص الجهاز:
رويکردتحليلي بر جرم افساد في الارض در نظام حقوقي اسلام و يهوديت فاطمه نيرومند پسند١ 2 تاريخ دريافت :٨ /١٤٠١/٠٣ حسام الدين حسيني عبدالجبار زرگوش نسب ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٣ چکيده در طول تاريخ مبارزه با فساد همواره در تمام نظام هاي حقوقي وجود داشته است و در ايران نيز با تصويب قانون مجازات اسلامي ١٣٩٢ و با ماده ٢٨٦ جرم افساد في الارض به فهرست مجرمانه وارد گرديد هر چند در ساليان گذشته مجازات هايي براي فساد تعيين گرديده بوده اما قانون گذار در سال ١٣٩٢ اين نوع جرائم را جدا نمود و مباني جرائم بر طبق کرامت ، عدالت و مصــلحت اســت و منابع آن قرآن ، ســنت ، عقل و اجماع اسـت هدف از پژوهش حاضـر رويکرد تحليلي برجرم افسـاد في الارض در نظام حقوقي اسـلام و يهوديت اسـت و روش پژوهش توصـيفي – تحليلي مي باشـد نتايج بيانگر اين اسـت که نظام حقوقي اسـلام از اعتدال کافي برخوردار بوده و عاري از خشـونت اسـت و مجازات افسـاد في الارض در دين يهود سـنگين تر از اسـلام اسـت و نظام حقوق ايران براي بعضـي از جرائم تخفيف قائل شـده اسـت ولي در شـريعت يهود اين گونه نيسـت ، با وجودي که مقنن تخفيف زيادي براي جرائم قائل شـده اسـت به نظر نگارنده اگر مقنن جرائمي را که اثار مخرب کمتري دارد سـعي کند انها را از شـمول افسـاد في الارض خارج سـازد تا حقوق ايران مطابق قانون حقوق بشـر گردد دين اسـلام در بين جهانيان از عدالت کافي برخوردار خواهد شـد چون دين اســلام ، دين خاتم پيامبران ، حضــرت محمد (ص ) اســت و حضــرت محمد (ص ) مايه گشــايش ، بخشندگي و رحمت است و حق اين است که به جهانيان ايشان را به درستي بشناسانيم .