خلاصة:
در این مقاله تلاش بر این است تا رابطه بین ارزشها و کنش های زنان در سه منطقه منتخب تهران در شمال و مرکز و جنوب این شهر مورد مطالعه قرارگیرد .برخی از زنان کنش هایی منطبق با ارزشهای خود دارند و برخی دیگر کنش هایی کاملا متفاوت با ارزشهای خود را نشان میدهند . در ادبیات نظری تحقیق به دیدگاه آنتونی گیدنز در نظریه ساختار بندی و دیدگاه اروین گافمن در نظریه نمایشی و مهمتر از همه دیدگاه رابرت مرتون اشاره شده است . از دیدگاه گیدنز میتوان به اهمیت ارزشها پی برد و از دیدگاه گافمن تضاد بین ارزشها و کنش ها را دریافت و از دیدگاه مرتون میتوان به کنش های چهارگانه ای دست یافت که افراد با توجه به باور خود نسبت به ارزشهای جامعه از خود بروز میدهند .در بخش رسانه ای نیز از پنج نظریه مهم رسانه ای یعنی نظریه کاشت ؛ برنامه چینی یا برجسته سازی ؛ رضامندی ؛ دریافت و مارپیچ سکوت استفاده شده است. این تحقیق کمی بوده و با تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است . جامعه آماری شامل زنان ساکن در سه منطقه تهران در شمال ، مرکز و جنوب شهر است .و نمونه آماری شامل تعداد 390 نفر است که از هر منطقه 130 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شد و ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردیه است .
In this article, the issue of values and actions of women in three selected areas of Tehran in the north, center and south of the city has been studied. In recent years, we have seen differences between women's values and their actions. These differences are clearly visible in the first social institution, the family in Iran. Cultural values have gradually given way to economic values and new social actions have been formed. Some women have actions that are in line with their values and others show actions that are completely different from their values. In the theoretical literature of the research, the views of various thinkers and sociologists have been mentioned, the most important of which are the views of Anthony Giddens in the theory of structuring and the views of Erwin Goffman in the theory of drama and most importantly the views of Robert Merton. From Giddens's point of view, the importance of values can be understood, and from Goffman's point of view, the contradiction between values and actions can be understood. In the media sector, one of the five important media theories, namely planting theory; Chinese program or highlighting; Satisfaction; Receive and silent spiral is used. The research background also mentions some of the research that has been done in this field. This research is quantitative and has been done with a survey technique and a researcher-made questionnaire.
ملخص الجهاز:
رسانه ملي و تاثير آن بر ارزش ها و کنش هاي زنان در جامعه (مورد مطالعه : زنان ساکن در سه منطقه تهران ) 1 سارا معيني جزني تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٤/٢٠ 2 محمد مهدي لبيبي * 3 تاريخ پذيرش :١٤٠١/٠٢/١٣ رضا علي محسني چکيده : در اين مقاله تلاش بر اين است تا رابطه بين ارزشها و کنش هاي زنان در سه منطقه منتخب تهران در شمال و مرکز و جنوب اين شهر مورد مطالعه قرارگيرد .
عبدي نژاد ( ١٤٠٠) با تحقيقي در مورد کنش هاي افراد معتقد است اخلاق حرفه اي را ميتوان همان کنش خاصي دانست که از يک فرد در يک جايگاه خاص مورد انتظار است و ارزش ها نيز جوهره اصول اخلاقي هستند و به راهکارها يا نهادمند سازي اخلاق حرفه اي در قالب کنش ها منجر ميشوند و عوامل متعددي ازجمله رسانه ها نقش مهمي در اين زمينه دارند که اين موضوع در برگيرنده کنش هاي زنان با توجه به ارزشهايشان نيز ميشود .
اسلينر ( ٢٠٠٢ ) معتقد است کنش هاي اجتماعي تحت تاثير رابطه مسقيمي با ارزشهاي فردي و جمعي هستند و اگر در جامعه اي ارزشهاي مشترک وجود داشته باشد اعتماد شکل ميگيرد .
همچنين گيدنز در نظريه ساختار بندي خود معتقد است فرهنگ توسط عاملان اجتماعي ساخته ميشود اما خود عاملان نيز تحت تاثير فرهنگ جامعه هستند و نوعي رابطه تکويني بين آنان وجود دارد و در بخش رسانه اي ما از ترکيب مهمترين نظريات پرکاربرد در اين زمينه بهره برده ايم تا بتواند راهنماي عمل برنامه سازان رسانه ملي باشد .