خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارائه چهارچوبی برای تبیین نقش دانشگاه جامع علمی-کاربردی در توسعه مشاغل آینده با رویکرد آینده پژوهی می باشد. در پژوهش حاضر از روش پسنگری و دلفی به عنوان روشهای آیندهپژوهی و روش معادلات ساختاری جهت ارائه مدل بهره گرفته شده است. لذا در ابتدا با رویکرد پسنگری دو سناریوی دانشگاه کارآفرین و برآوردن احتیاجات جوامع محلی به عنوان سناریوهای آتی یا چشم انداز دانشگاه جامع علمی- کاربردی انتخاب گردیدند. لازم به ذکر است که دلیل انتخاب سناریوهای فوق همپوشانی این سناریوها با اسناد بالادستی کشور همچون سند تحول راهبردی علم و فناوری، سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و سیاست های کلی نظام برای توسعه علم و فناوری می باشد. در ادامه با استفاده از روش دلفی ویژگی های شغلی مورد نیاز جهت تصدی مشاغل آینده و رویکردهای آموزشی دانشگاهها برای توسعه شایستگی ها شناسایی و استخراج گردید. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت موجود دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس رشته ها و مهارت های مورد نیاز و مشاغل آینده مطلوب نیست و در نهایت مدل تبیین نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه مشاغل آینده با رویکرد آینده پژوهی با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تایید و برازش قرار گرفت.
The purpose of this study is to provide a framework to explain the role of the University of Applied Sciences in the development of future careers with a futures research approach. In the present study, retrospective and Delphi methods have been used as futures research methods and structural equation methods to present the model. Therefore, at first, with the retrospective approach, two scenarios of Karafarin University and meeting the needs of local communities were selected as future scenarios or prospects of a comprehensive scientific-applied university. It should be noted that the reason for choosing the above scenarios is the overlap of these scenarios with the upstream documents of the country such as the document of strategic transformation of science and technology, document of Islamic University, comprehensive scientific map of the country, general policies of science and technology, 20-year vision document and general policies The system is for the development of science and technology. Then, using the Delphi method, the job characteristics required for holding future jobs and the educational approaches of universities to develop competencies were identified and extracted. Also, the results of the present study showed that the current situation of the University of Applied Sciences based on the required fields and skills and future jobs is not desirable. Finally, the model of explaining the role of the University of Applied Sciences in developing future jobs The structure was approved and fitted.
ملخص الجهاز:
همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان داد که وضعيت موجود دانشگاه جامع علمي کاربردي بر اساس رشته ها و مهارت هاي مورد نياز و مشاغل آينده مطلوب نيست و در نهايت مدل تبيين نقش دانشگاه جامع علمي کاربردي در توسعه مشاغل آينده با رويکرد آينده پژوهي با استفاده از روش معادلات ساختاري مورد تاييد و برازش قرار گرفت .
از آن جاييکه آموزش عالي و به ويژه دانشگاه جامع علمي کاربردي به عنوان يکي از پرمخاطب ترين نهادها در امر مهارت آموزي و اشتغال نقش مهمي را در اين حيطه ايفا ميکند و از مؤثرترين ابزارها براي پرورش سرمايه انساني و شايستگيهاي کليدي نسلهاي آينده ميباشند، ضروري است تا تغييرات در رويکردهاي آموزشي دانشگاهها براي توسعه اين شايستگيها با توجه به نيازهاي مشاغل آينده شناسايي و تبيين شوند و در سطح کلان ، برنامه ريزي هاي دانشگاه جامع علمي کاربردي، بايد مبتني بر نظارت کامل بر آينده دانشگاه ، جامعه و دانشجو طراحي شده باشد و اين مستلزم آينده پژوهي براي مديران و اساتيد دانشگاه است تا بتوانند با اشراف کامل بر آنچه قرار است در آينده اتفاق بيفتد، راهنماييهاي لازم را به دانشجويان ارائه نمايند.
بنابراين در اين پژوهش با استفاده از رويکرد پس نگري به عنوان يکي از روش هاي آينده نگاري به منظور ارائه چارچوبي براي تبيين نقش دانشگاه جامع علمي-کاربردي در توسعه مشاغل آينده بوديم .
(2018), Developing future- ready global workforce: A case study from a leading UK university, The International Journal of Management Education, Volume 16, Issue 2, July 2018, Pages 245-255.