خلاصة:
املاک و مستغلات حجم عظیمی از دارایی افراد و سازمانها را به خود اختصاص دادهاند. بعلاوه تعداد زیاد مشاغل درگیر با این بخش به همراه حجم سرمایه در گردش باعث شده است که از آن به عنوان یک موتور پیشران اقتصادی یاد شود. تحقیقات نشان داده است که چالشهای جدید در این صنعت باعث افزایش رقابت و لزوم توجه بیشتر به مفاهیم مدیریت استراتژیک شدهاند. هدف از پژوهش پیش رو شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات کشور ایران و همچنین تبیین شایستگیهای محوری مورد نیاز در صنعت در ارتباط با این استراتژیها بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و منطق استقرایی برای رسیدن از جز به کل بهره گرفته شد و حجم نمونه تا زمان رسیدن به اشباع دادهها گسترش پیدا کرد. نهایتا پژوهش با تعداد 23 نمونه مصاحبه با خبرگان دارای حداقل ده سال سابقه کاری مفید در صنعت به سطح اشباع رسید. باید متذکر شد که به منظور ارزیابی پرسشنامه از شاخص CVR و به منظور ارزیابی کیفی تحقیق از رویکرد کرسول بهره گرفته شده است. نهایتا با استفاده از تحلیل مضامین استخراجی از دادهها، هشت استراتژی ویژه صنعت و سه شایستگی محوری در ارتباط با این استراتژیها معرفی شدند و ارتباط بین میزان نیاز به هر یک از شایستگیها و استراتژیهای شناسایی شده، ارایه گردید.
Real estate is an important asset to individuals and organizations. In addition, the large number of jobs involved in this sector, along with the volume of working capital, has led to it being referred to as an economic engine. Research has shown that new challenges in the industry have increased competition and the need to pay more attention to strategic management concepts. The purpose of this study was to identify specific business strategies in the iran real estate industry and also to explain the core competencies required in the industry in relation to these strategies. In this research, qualitative research method and inductive logic were used to reach the part from the whole and the sample size was expanded until the data saturation was reached. Finally, the research reached saturation level with 23 samples of interviews with experts with at least ten years of useful work experience in the industry. It should be noted that in order to evaluate the questionnaire, the CVR index was used and in order to evaluate the quality of the research, the Creswell approach was used. Finally, using content analysis extracted from the data, eight industry-specific strategies and three core competencies were introduced in relation to these strategies, and the relationship between the need for each of the competencies and identified strategies was presented.
ملخص الجهاز:
شناسايي استراتژيهاي ويژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات ايران و تبيين ارتباط اين استراتژيها با شايستگيهاي محوري مورد نياز مهدي جباريان ١ حممحميد زغفاارع ر٢ي ٣ تاريخ دريافت : عليرضا سارنج ٤ 1401/4/10 مصطفي مومني ٥ تاريخ پذيرش : چکيده 1401/6/7 املاک و مستغلات حجم عظيمي از دارايي افراد و سازمان ها را به خود اختصاص داده اند.
هدف از پژوهش پيش رو شناسايي استراتژي هاي ويژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات کشور ايران و همچنين تبيين شايستگي هاي محوري مورد نياز در صنعت در ارتباط با اين استراتژي ها بوده است .
همچنين کوزه چي درباره استراتژيهاي سرمايه گذاري در املاک و مستغلات ايران چهار استراتژي مستقيم در بخش عرضه را بيان ميکند که شامل خريد زمين و تامين سرمايه براي ساخت از طريق وام و پيش فروش و غيره ، مشارکت در ساخت و ترکيبي از موارد بيان شده ميباشد که به رقم اشاره به اين استراتژيها ترکيبي کاملي از استراتژيهاي ويژه سرمايه گذاري و توسعه در صنعت املاک و مستغلات به دست نميدهد (کوزه چي ، ١٣٩٤).
لازم به ذکر است که در پژوهش با توجه به اينکه از روش کيفي استفاده شده است ، به منظور توسعه سازه هاي پژوهش کدگذاري استراتژيهاي ويژه صنعت املاک و مستغلات شناسايي شده و سپس در گروه هاي زير دسته بندي شدند: مشارکت در ساخت : در استراتژي مشارکت در ساخت ، سرمايه گذار به منظور کاهش هزينه هاي اوليه در تملک زمين که به عنوان بزرگترين نهاده توليد شناخته ميشود، با استفاده از مشارکت با مالکان زمين اقدام به حذف اين قسمت مينمايد.
Journal of Real Estate Research, 323-346.