خلاصة:
تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارویژههای اساسی جامعهشناسی انتخابات است که پژوهشگر میتواند با مطالعه انتخاباتهای مختلف، الگوهای متعددی در رفتار انتخاباتی ارائه دهد. در پژوهش حاضر هدف شناسایی و تعیین مولفه های تاثیر گذار بر جذب جوانان به کارزارهای انتخاباتی کاندیدای پیروز ، انتخابات ریاست جمهوری دوره 11 و 12 می باشد. بر همین اساس این تحقیق بر اساس نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و نیز از نظر روش، جزو تحقیقات توصیفی و از حیث گردآوری داده ها از شاخه پیمایشی است. با توجه به حجم نمونه، 384 عدد پرسشنامه تهیه و جهت جمعآوری اطلاعات در اختیار افرادی که به حسن روحانی رای داده بودند قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل های انجام شده بر اساس داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک های آماری به این نتیجه رسیدیم که برنامه های ویژه انتخابات در مشارکت جوانان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقش زیادی داشته است.
Analysis of electoral behavior is one of the basic features of electoral sociology that the researcher can provide various models in electoral behavior by studying different elections. In the present study, the aim is to identify and determine the factors affecting the recruitment of young people to the election campaigns of the winning candidate, the presidential elections of the 11th and 12th terms. Accordingly, this research is a descriptive research based on the result and purpose of applied research and also in terms of method, and in terms of data collection from the survey branch. According to the sample size, 384 questionnaires were prepared and given to people who voted for Hassan Rouhani to collect information. Based on the analysis of the data collected using the results of statistical techniques, we concluded that special election programs have played a significant role in youth participation in the eleventh and twelfth presidential elections. ...
ملخص الجهاز:
لذا میتوان با مطالعه عوامل تأثیرگذار بر جذب جوانان به کمپین های انتخاباتی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، رفتار رأیدهی و به تبع آن مشارکت سیاسی جوانان را مورد بررسی قرار داد.
بی تردید، رأیدهی و مشارکت در کمپین های انتخاباتی آشکارترین نوع مشارکت سیاسی برای اغلب شهروندان در جوامع مردم سالار است تا به این تصمیم برسند که از چه کسی حمایت کنند، به چه کسی رأی دهند و نظر خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند.
این پژوهش درصدد است تا به پرسش زیر پاسخ دهد: جذب جوانان به کارزارهای انتخاباتی کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم متأثر از چه ویژگی ها، مختصات و دلایلی بود؟ مبانی نظری پژوهش مشارکت سیاسی مساعی پژوهشگران حوزه های مختلف از نیمه دوم قرن بیستم بر این امر بوده که علل بیرونی و محرکات مشارکت سیاسی به ویژه مشارکت انتخاباتی را مورد مطالعه قرار دهند.
نویسنده با توجه به تغییر رفتار انتخاباتی مردم تهران در این انتخابات ، این پرسش را دستمایه مقاله خود قرار داده است : آیا این چرخش در رفتار و نگرش محصول تغییر تدریجی و آگاهانه فرهنگ سیاسی شهروندان تهرانی در طول زمان است یا برآیندی از یک حرکت جمعی ، دفعی ، کوتاه مدت و ناخودآگاه این تغییر را شکل داده است ؟ عبدالله (١٣٩١) در تحقیقی به تحلیل رفتار رأیدهی در ایران (مطالعه موردی: شهروندان تهرانی در انتخابات سال ١٣٨٧- ١٣٨٨) پرداخته است .