خلاصة:
پژوهش حاضر ناظر به نقش محوری مشهورات در ایجاد وحدت و سوق جوامع به سمت سعادت یا شقاوت، به جستوجو در باب اقسام روشهای ترویج مشهورات در آثار فارابی و ابنسینا پرداخته است. علیرغم عدم تصریح فارابی و ابنسینا به روشهای ترویج مشهورات، میتوان بر اساس ملاکی که از تأمل در آثار فارابی مبنی بر ایجاد انگیزه در افراد به سوی انجام افعال به دست آمده است، روشهایی را برای ترویج مشهورات در آثار آنها استنباط کرد. یک قسم از این روشهای ترویج مربوط به حوزه تعلیم میشود که شامل طریق تخیلی و اقناعی است و قسم دیگر مربوط به حوزه تأدیب است که شامل اقاویل اقناعی و انفعالی میشود. اقسام دیگر شامل تخیل و آثار آن، مقاربت با آرای مشهوره دیگر، قوای نفسانی، قانون و شریعت، فرا گرفتن از زمان خردسالی، صناعت خطابه و جدل و عادات میشود. حاصل تأمل در هر یک از این روشهای ترویج مشهورات این است که روشهای ترویج میان این دو فیلسوف مکمل یکدیگر محسوب میشوند و روشهای ترویج مشهورات از لوازم عوامل مشهورات هستند و عکسالعمل اکثر افراد در قبال مشهورات گسترش یافته بهوسیله این روشها، اقبال و در برخی، اکراه است.
Considering the central role of mashhurat (generally accepted beliefs) in creating unity among the members of societies and moving them towards happiness or misfortune, this paper has searched for various methods of spreading mashhurat in the works of Farabi and Ibn Sina. Despite the fact that these two philosophers did not explicitly speak of such methods, it is possible to infer some of them from their works based on the criterion Farabi has mentioned for motivating people to perform actions. One group of these methods is related to the field of education, which includes imaginative and persuasive methods, and the other group is related to the field of discipline, which includes persuasive and emotional sayings. Other types include imagination and its effects, resemblance to other generally accepted beliefs, soul’s faculties, law and sharii‘a (divine law), learning from childhood, rhetoric, dialectics, and habits. The conclusion is that the methods found in both philosophers’ works are complementary to each other, and that the methods of spreading mashhurat are the accompaniments of the factors of mashhurat, and that most people accept and follow mashhurat which have been spread by these methods, yet some are reluctant to accept.