خلاصة:
فاصله اجتماعی همان درجه دوری و نزدیکی افراد و گروهایی قومی است. ایران جامعهای چند قومی با ساختار جغرافیایی قومی متفاوت و همراه با مناسک قومی متنوع است. همین امر وجود فاصله اجتماعی را امری طبیعی نموده است. دانشگاه محل حضور افراد با گروههای قومی متنوع است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش پیمایش جامعهشناختی فاصله اجتماعی بین دانشجویان است. روش پژوهش از نوع پیمایش (کمی) و ابزار آن پرسشنامه است. سطح پایایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران برابر با 461 نفر تعیین گردید. یافتهها نشان میدهد میانگین فاصله اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان؛ در بین روستاییان بیشتر از شهری و در بین افراد مجرد بیشتر از متأهل است. یافته ها همچنین حکایت دارد رابطه بین سرمایه اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت)، تعصب اجتماعی، تصورات قالبی، تبعیض اجتماعی، اختلافات تاریخی و شناخت و آگاهی اجتماعی با فاصله اجتماعی معنیدار است. نتایج رگرسیون نشان میدهد ضریب تعیین برابر با 0.349 است.یافته ها همچنین حکایت دارد رابطه بین سرمایه اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت)، تعصب اجتماعی، تصورات قالبی، تبعیض اجتماعی، اختلافات تاریخی و شناخت و آگاهی اجتماعی با فاصله اجتماعی معنیدار است. نتایج رگرسیون نشان میدهد ضریب تعیین برابر با 0.349 است.
Social distance is the degree of distance and closeness of individuals and ethnic groups (physical and emotional). Iran is a multi-ethnic society with a different ethnic geographical structure and with diverse ethnic rituals. This has made the existence of social distance a natural thing. The university is home to a variety of ethnic groups. Accordingly, the main purpose of the research is to survey the sociological distance between students. The research method is survey (quantitative) and its tool is a questionnaire. The level of reliability of the variables was confirmed using Cronbach's alpha and the sample size was determined to be 461 using the Cochran's formula. Findings show that the average social distance between men is higher than women; It is more than urban among villagers and more than married among single people. Findings also indicate that the relationship between social capital (trust, cohesion and participation), social prejudice, stereotypes, social discrimination, historical differences and social cognition and awareness with social distance is significant. The regression results show that the coefficient of determination is equal to 0.349.ocial prejudice, stereotypes, social discrimination, historical differences and social cognition and awareness with social distance is significant. The regression results show that the coefficient of determination is equal to 0.349.
ملخص الجهاز:
درمجموع وجود فاصله اجتماعی، خودبه خود یک تصور قالبی ایجاد می کند که مرزهای اجتماعی بین اقوام و گروهها را زیادتر کرده و باعث می شود که در تعامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، افراد قومی با پیش زمینه یا دستورالعمل از قبل طراحی شده باهم برخورد کنند، این امر همزیستی جمعی قومی را در یک زیست مکان با بحران روبرو کرده و در بعد اجتماعی-فرهنگی با ازدواج درونگروهی ، گروهبندی شدید، سرمایه اجتماعی منفی و باورهای منفی با ساختن جک و لطیفه همراه است .
در پی این وضعیت ، فاصله اجتماعی در بین اقوام در سطح دانشگاه نیز دیده میشود که چنین پدیدهای مانع از همکاری متقابل و صمیمانه در زمینه مباحث اجتماعی و علمی نیز میشود و اقوام تا حدودی سعی دارند باهم فرهنگ و هم قوم خود تعامل داشته باشند و یا در خوابگاههای دانشجویی در کنار هم قوم و هم فرهنگ خود قرار بگیرد که دارای معایب و مزایایی است و از مزایای آن میتوان به همزیستی مسالمت آمیز گروهها، عدم استرس و فشار اجتماعی، کاهش نزاع بین دانشجویان و تعامل و اعتماد متقابل اشاره نمود، اما اثر منفی آن شامل تضعیف ارتباط بین فرهنگ و اقوام مختلف ، عدم فرصت برای آشنایی با اعضای فرهنگ برون گروهی، کاهش سرمایه اجتماعی، کاهش تعاملات روزمره، فردگرایی علمی و گاهی نزاع و درگیری است .
مجا کندیدو (Kandido-Jakšić, 2008:153-154), تصورات قالبی، تعاملات اجتماعی، سن ، قومیت و سطح تحصیلات در ازدواج درونگروهی و برون گروهی تأثیر داشته و میزان فاصله اجتماعی بین گروههای قومی بسیار زیاد است .