خلاصة:
پژوهش حاضر تحت عنوان تحلیل عوامل سه گانه توسعه ایده پردازی بر پیامدهای توسعه کیفی مراکز رشد با رویکرد آمیخته به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات در دو سطح کیفی، رویکرد اشتراوس وکوربین(1998) و کمی(توصیفی از نوع پیمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاههای استان تهران و اصفهان در سال 1398 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته بود که تحلیل اطلاعات آن به شیوه کُد گذاری(باز، محوری و انتخابی) روی نمونه ای مشتمل بر15 نفر صورت گرفت و در بخش کمی ابزار اصلی سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. بر مبنای حداقلی نرم افزار کمترین مربعات جزئی هوشمند حجم نمونه در بخش کمی پژوهش 50 نفر در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که عوامل سه گانه توسعه ایده پردازی شامل شرایط علّی با6 مؤلفه(بستر سازمانی،عوامل آموزشی، عوامل مالی، الگوهای ارتباطی، کار تیمی اثربخش، تحقیقات بازار)، شرایط زمینه ای با 3 مقوله اصلی(کارکرد، اقتصاد، قوانین) و شرایط مداخله گر با4 مقوله(حمایت، توانمندسازی، نگرش،تحلیل رفتار متقابل) برپیامدهای توسعه کیفی مراکز رشد در 5 مقوله اصلی(اشتغال غنی و تقویت شده، رشد کارآفرینی، مدیریت استعداد، بازاریابی علمی و هم افزایی ملی) تاثیر داشته و نظریه اولیه مدل توسعه کیفی مراکز رشد دانشگاههای کشور بر اساس مقوله های یاد شده به صورت الگوی مفهومی تدوین و تفسیر گردید.
The present study was conducted aimed to analyze the effect of ideation development factors on the consequences of qualitative development of growth centers using mixed approach. The research method was fundamental in terms of purpose and also in terms of how to collect information at two levels of quality, the Strauss and Corbin (1998), and quantitative (descriptive survey type) approach. The statistical population of the study included all managers of knowledge-based companies located in the universities of Tehran and Isfahan provinces on 2019. The data collection tool was structured in the qualitative part of the interview, analyzed by coding (open, axial and selective) on a sample of 15 people, and in the quantitative part of the main assessment tool, a researcher-made questionnaire was developed. Based on the software minimum, the smallest partial intelligent squares of the sample size in the quantitative part of the research were considered to be 50 people. The results showed that the factors of ideation development include causal conditions with 6 components (organizational context, educational factors, financial factors, communication patterns, effective teamwork, market research), contextual conditions with 3 main categories (function, economy, rules), and conditions. The interventionist with 4 categories (support, empowerment, attitude, and analysis of interaction behavior) had a significant effect on the quality development outcomes of growth centers in 5 main categories (rich and enhanced employment, entrepreneurial growth, talent management, scientific marketing, and national synergy) and the initial theory of the qualitative development model of growth centers of the country's universities was compiled and interpreted as a conceptual model based on the mentioned categories.