خلاصة:
هدف؛ هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد ارزشیابی میان دوره دانشجو از استاد در بهبود ارزشیابی پایان دوره آنان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران بود. روش؛ پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه پژوهش حاضر کلیه اساتید و مدرسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بود. نمونه پژوهش حاضر 148 نفر از اعضای هیات علمی بودند که تعداد 76 نفر (51/4%) مرد و (48/6%) بودند. بیشتر آنها دارای مرتبهی علمی استادیار (55/4%) بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری در دسترس بود. برای سنجش مولفههای ارزشیابیاساتید از پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید استفاده شد. یافتهها؛ نتایج نشان داد بین میانگین نمرات ارزشیابی میان ترم و پایان ترم اعضای هیات علمی در نیمسال اول و دوم سال94 اختلاف معنی دار وجود داشت و نمرات ارزشیابی پایان ترم اعضای هیات علمی از نمرات میان ترم بیشتربوده است. تحلیل واریانس نشان داد که بین متوسط نمرات ارزشیابی اعضای هیات علمی با مرتبههای علمی مختلف در نیمسالهای تحصیلی مختلف تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین متوسط نمرات ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نیمسال دوم 93 برای زنان و مردان برابر 3/4 بهدست آمد و متوسط نمرات ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در میانترم نیمسال اول 94 برای زنان و مردان در حدود 3/5 بهدست آمد. نتیجهگیری؛ تاثیر ارزشیابیهای دانشجویی انجام شده از اساتید در بهبود تدریس آنان کم بوده و در این زمینه لازم است علل مختلف شناسایی و تدابیر مناسبی اندیشیده شود
The purpose of this study was to investigate the effect of student-to-student evaluation of professors on improving their end-of-term evaluation at Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. The present study is a descriptive and causal-comparative study. The research population was all professors and teachers of the University of Welfare
and Rehabilitation Sciences. The sample consisted of 148 faculty members, of which 76 (51.4%) were male and (48.6%). Most of them had associate professors (55.4%). Sampling method was available sampling. In order to assess the factors of faculty evaluation, a researcher-made questionnaire was used to assess the performance of faculty members. The findings showed that there was a significant difference between the mean scores of the evaluation between the term and the term of the faculty members in the first and second semesters of the year 94, and the final evaluation scores of the faculty members were more than mid-term scores. Analysis of variance showed that there was no significant difference between the average scores of faculty members with different scientific degrees in the different academic semesters. Also, the average score of the faculty members of the University of Welfare and Rehabilitation Sciences in the second half of the year 93 was 3.4 for men and women and the average grades of faculty members of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences in the middle of the first semester 94 for women and men was about 3.5. The impact of student evaluations on the improvement of their teaching is low, and in this context it is necessary to consider different causes and appropriate measures.