خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در رابطۀ بین کمالگرایی و تنیدگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و نحوۀ گردآوری دادهها همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که در سال تحصیلی 1399-1398 تحصیل میکردند. 370 نفر (215 پسر، 155 دختر) به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامۀ تنیدگی تحصیلی (ASQ)، پرسشنامۀ کمالگرایی (PANPS)، پرسشنامۀ هیجان تحصیلی (AEQ) و پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی (RPWBQ) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده نیز با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهکمک نرمافزار Lisrel8. 8 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد کمالگرایی مثبت با تنیدگی تحصیلی رابطۀ منفی و کمالگرایی منفی با تنیدگی تحصیلی رابطۀ مثبت دارد. هیجان تحصیلی مثبت با تنیدگی تحصیلی رابطۀ منفی و هیجان تحصیلی منفی با تنیدگی تحصیلی رابطۀ مثبت دارد. بین بهزیستی روانشناختی و تنیدگی تحصیلی رابطۀ منفی وجود دارد. با توجه به میزان آمارۀ t غیرمستقیم (تیسوبل) و شاخص VAF، میانجیگری هیجان تحصیلی منفی، هیجان تحصیلی مثبت و بهزیستی روانشناختی بین متغیرهای کمالگرایی مثبت و منفی با تنیدگی تحصیلی معنادار بهدست آمد. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود بهدلیل نقش مهم هیجانهای تحصیلی بهعنوان یک متغیر میانجی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشجویان شناسایی شود و با تقویت هیجانهای مثبت و کاهش هیجانهای منفی و همچنین بهبود بهزیستی، زمینۀ کاهش تنیدگی تحصیلی در دانشجویان فراهم شود.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic emotions (positive and negative) and psychological well-being in the relationship between perfectionism and academic stress in undergraduate students of Mohaghegh Ardabili University. The present study was conducted purposively and the method of data collection was descriptive correlation. The statistical population of the study included all students of Mohaghegh Ardabili College who were studying in the academic year 2019-2020. 370 subjects were selected as sample size by multistage clustering method. Academic Stress Questionnaire (ASQ), Perfectionism Questionnaire (PANPS), Academic Emotions Questionnaire (AEQ) and Psychological Well-Being Questionnaire (RPWBQ) were used. The results showed that positive perfectionism has a negative relationship with academic stress and negative perfectionism was positively related to academic stress, positive academic emotions were negatively related to academic stress, and negative academic emotions were positively related to academic stress. There was a negative relationship between psychological well-being and academic stress. Due to the indirect statistical theorem (T-subel) and VAF index, the mediation of negative and positive academic emotions and psychological well-being was found between positive and negative perfectionism variables with significant academic stress. According to the results, it is suggested that due to the important and significant role of academic emotions as a mediating variable, the positive and negative academic emotions of students should be identified, and by strengthening positive emotions and reducing negative emotions and improving well-being, the foundation for reducing academic stress in students should be established.
ملخص الجهاز:
نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در رابطۀ کمال گرایی و تنیدگی تحصیلی در دانشجویان The Mediating Role of Academic Emotions and Psychological Well- Being in the Relationship between Perfectionism and Academic Stress in Students اکبر عطادخت Akbar Atadokht * ** متینه عبادی Matineh Ebadi Abstract The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic emotions (positive and negative) and psychological wellbeing in the چکیده relationship between perfectionism and academic هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقـش واسـطه ای هیجـان هـای stress in undergraduate students of Mohagheghتحصیلی و بهزیستی روان شناختی در رابطۀ بین کمال گرایی و تنیدگی Ardabili University.
بررسی پژوهش های روان شناختی نشان میدهد تنظیم هیجان ، عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با انواع اختلالات درون ریز و برون ریز ارتباط دارد؛ به عبارت دیگر بسیاری از ویژگی های بالینی اختلال ها (مانند اضطراب ، افسردگی و استرس )، از شکست در تنظیم سازگارانۀ هیجان های منفی ناخواسته ناشی می شوند (صبحی قرامکی، پرزور، آقاجانی و نریمانی، ١٣٩٤).
psychological wellbeing نامطلوب میسنجند و در بیشتر اوقات با هیجان های منفی مانند اضطراب ، افسردگی و خشم مواجه میشوند (فرهادیان و مرادی، ١٣٩٩)؛ به طوری که بهزیستی روان شناختی سبب افزایش کیفیت زندگی، افزایش رضایت مندی و امیدواری خواهد شد.
مدل فرضی نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و بهزیستی روان شناختی در رابطۀ بین کمال گرایی و تنیدگی تحصیلی در دانشجویان روش جامعۀ آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش این مطالعه از نظر هدف کاربردی است .