خلاصة:
در محیط متغیر و رقابتی امروز، داشتن منابع طبیعی به تنهایی باعث رشد و توسعهیافتگی در صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین بخشهای اقتصادی نمیشود و ارایه خدمات یا محصولات جدید بر اساس نیازها و انتظارات بازدیدکنندگان (بازارگرایی) رمز موفقیت این صنعت خواهد بود. در این میان سازمانهای مدیریت مقصد، نقش مهمی را در ارتقاء عملکرد مقاصد گردشگری ایفا میکنند. 150 پرسشنامه از مدیران و کارکنان سازمان گردشگری منطقه آزاد اروند جمعآوری و مدل توسعه خدمات نوآورانه پیشنهادی تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد، تاثیر مشارکت ذینفعان گردشگری، حمایت مدیران ارشد سازمان و استراتژیهای نوآورانه از طریق متغیر میانجی بازارگرایی بر توسعه خدمات نوآورانه گردشگری تاثیر مثبت و معناداری بوده ولیکن تاثیر حمایت مدیریت ارشد سازمان، مشارکت ذینفعان گردشگری و تناسب استراتژیک و شرکتی بر توسعه خدمات نوآورانه به صورت مستقیم، مورد تایید قرار نگرفت.
ملخص الجهاز:
مدل توسعه خدمات نوآورانه در سازمان مديريت مقصد (موردمطالعه : گردشگري منطقه آزاد اروند) نجمه راموز١*، مجيد نيلي ٢، سليمه غبيشاوي 3 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/٢٨ تاريخ پذيرش ١٤٠١/٠١/٢٧ چکيده در محيط متغير و رقابتي امروز، داشتن منابع طبيعي به تنهايي باعث رشد و توسعه يافتگي در صنعت گردشگري به عنوان يکي از ارزآورترين بخش هاي اقتصادي نميشود و ارائه خدمات يا محصولات جديد بر اساس نيازها و انتظارات بازديدکنندگان (بازارگرايي) رمز موفقيت اين صنعت خواهد بود.
براي DMO، ضروري است که بتواند تمامي ذينفعان خود ١ Destination Management Organization(DMO) ٢ Zach & Fesenmaier ٣ Gerda را به صورت يکپارچه مديريت کند، زيرا موفقيت آن بستگي به يکپارچگي و هماهنگي دارد (تورس ١، ٢٠١٥).
١ Reisinger ٢ Woyo & Slabbert ٣ Ayikoru 10 فرضيه اصلي دوم : حمايت مديريت ارشد از طريق بازارگرايي بر توسعه خدمات نوآورانه تأثير دارد.
يافته هاي حاصل از فرضيه فرعي اول حاکي از آن است که همکاري ذينفعان بر توسعه خدمات نوآورانه به صورت مستقيم اثر مثبت و معناداري ندارد و اين تأثير از طريق ١ Kim and Kang ٢ Jamser and Linders ٣ Oliveira 15 متغير ميانجي بازارگرايي خود را نشان داده است که با نتيجه تحقيقات مدل هاي بيکر و سينکولا١ (١٩٩٩)، هان ٢ و همکاران (٢٠١٠) هم خواني دارد.
يافته هاي حاصل از فرضيه فرعي چهارم حاکي از آن است که حمايت مديريت ارشد سازمان بر توسعه خدمات نوآورانه ، اثر مثبت مستقيم و معناداري ندارد و اين ارتباط نيز از طريق بعد بازارگرايي تأثير خود را با ضريب ٠.