خلاصة:
هدف: ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از عوامل کلیدی در بهینهسازی، بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی و مقایسه عملکرد سازمانها میباشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی دانشگاههای نظامی انجام شده است. روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع دادهها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی و کمی شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شاغل در دانشگاههای نظامی بود که با روش نمونه-گیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون (تم) و در بخش کمی نیز تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با نرم افزار Expert Choice جهت اولویت بندی عوامل شناسایی شده بود. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی مولفههای کلیدی سنجش عملکرد دانشگاههای نظامی بود که به ترتیب رتبه عبارتند از: فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی- تربیتی، آموزشهای نظامی و آمادگی جسمانی، وجهه فراسازمانی و تسهیلات و امکانات. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند برای رتبهبندی دانشگاههای نظامی و ارتقا عملکرد آنها مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.
Background and purpose: Organizational performance evaluation is one of the key factors in optimizing, improving the quality of organizational processes and comparing the performance of organizations. The current research was done with the aim of explaining the indicators of performance evaluation and ranking of military universities.Methodology: The type of research is developmental in terms of purpose and practical in terms of results, and it is qualitative and quantitative in terms of data type. The statistical population of the qualitative and quantitative part of the research included 10 academic and executive experts working in military universities, who were selected by non-probability judgmental and purposeful sampling. The data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part, the researcher made a questionnaire. The validity of the interviews was confirmed through retesting. The content validity of the quantitative part of the questionnaire was also confirmed by experts. The method of data analysis in the qualitative part included theme analysis and in the quantitative part, hierarchical analysis (AHP) with Expert Choice software was used to prioritize identified factors.Findings: The findings of the research indicated the identification of the key components of measuring the performance of military universities, which in order of rank are: educational activities, research activities, cultural-educational activities, military training and Physical fitness, extra-organizational image and facilities.Conclusion: The results of this study can be useful for ranking military universities and improving their performance and provide a suitable field for other researches.
ملخص الجهاز:
فکري و همکاران (١٣٩٢) نيز در پژوهش خود در پي شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي ارزيابي عملکرد دانشگاه پيام نور با استفاده از روش پيمايش و بر اساس الگوي کارت امتيازي متوازن بوده اند.
در پژوهش عنايتي و همکاران (١٣٩١) عملکرد دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مبتني بر مدل کارت امتيازي متوازن در حوزه هاي پنج گانه (پژوهشي، مالي، رشد و يادگيري، مشتريان و فرايندهاي داخلي) مورد بررسي قرار گرفت و تحليل داده ها با استفاده از روش تاپسيس انجام شد.
عبداله زاده و همکاران (١٤٠٠) مدلي براي ارزيابي عملکرد مالي دانشگاه هاي آزاد اسلامي با استفاده از ترکيب طراحي نموده اند مدل طراحي شده شامل شاخص هاي ورودي و خروجي ميباشد که مهمترين آنها عبارتند از: PSO و ANFIS هزينه هاي عملياتي، هزينه هاي تحقيقات استادان ، هزينه هاي سرمايه گذاري، تعداد انتشارات ، تعداد دانشجويان و ميزان اشتغال دانشجويان .
پژوهش موسيخاني و همکاران (١٣٨٨) که با هدف ارائه يک چارچوب مفهومي و مدون براي ارزيابي عملکرد دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده است با بهره گيري از شيوه پيمايشي و نمونه اي متشکل از ٣٣ نفر از مديران حوزه هاي سياست گذاري دانشگاه آزاد اسلامي و روش تحليل عاملي مبتني بر بازخورد ٣٦٠درجه نشان داد عامل - هاي مربوط به امور پژوهشي و رشد و کيفيت آموزش داراي رتبه هاي برتر است و توجه به عوامل دانشجويي و سپس جنبه هاي فرهنگي و خدماتي در اولويت هاي بعدي قرار ميگيرد.
Qualitative Indicators for the evaluation of universities performance, Procedia Social and Behavioral Sciences 2: pp 5408–5411.
Assessing global performance in universities: an application of balanced scorecard, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp: 4793 – 4797.