خلاصة:
درمان شناختی رفتاری حساس به فرهنگ (CaCBT) یک روش درمانی جدید برای اختلالات هیجانی است که برای افزایش کارایی درمان شناختی رفتاری (CBT) در فرهنگهای غیر غربی به کار میرود. هدف این پژوهش، مطالعه کارایی CaCBT بر علایم اختلالات هیجانی در جامعه ایرانی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی، بهلحاظ جمعآوری دادهها از نوع تجربی و طرح آن تک-موردی بود. جامعه آن را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 98-97 تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونه ابتدا پرسشنامه DASS-42 بین 335 دانشجو که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای وارد مطالعه شده بودند، اجرا شد. سپس 4 نفر که بالاترین نمره را در DASS-42 کسب کرده بودند، برای مرحله درمان انتخاب شدند. بسته درمان شناختی رفتاری حساس به فرهنگ (نعیم و همکاران، 2015) به مدت 8 جلسه بر شرکتکنندگان و خانواده آنها از سوی دو درمانگر مستقل اجرا شد. از پرسشنامههای افسردگی و اضطراب بک نیز جهت اندازهگیری شدت علایم افسردگی و اضطراب استفاده شد. نتایج مطالعه با استفاده از درصد بهبودی نشان داد شرکتکنندهها بهبودی قابلملاحظهای در علایم افسردگی و اضطراب داشتهاند و نمرات پیگیری در حد مطلوب بود. همچنین اندازه اثر برای همه شرکتکنندگان حداقل در سطح متوسط (52/0) بود. بر اساس یافتههای پژوهش به نظر میرسد با تغییر یا انطباق درمانهای سنتی روانشناختی بر پایه مؤلفههای بافتاری و فرهنگی، میتوان پروتکلهای درمانی مناسبتری برای جمعیت ایرانی تدوین کرده و به کاربست. ملاحظات کاربردی و بالینی CaCBT در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Culturally Adapted Cognitive Behavioral Therapy (CaCBT) is a newly introduced treatment for emotional disorders applied to enhance Cognitive behavioral therapy Cognitive (CBT) efficiency in non-Western cultures. This study aimed to investigate the efficiency of CaCBT on the symptoms of emotional disorder in Iranian population. The present study was applied in terms of purpose, experimental in terms of data collection and single-case in research design. The statistical population was all students of the University of Tabriz in the year 2018-2019. The depression, anxiety, and stress scale (DASS-42) were implemented on 335 students who enrolled in the study through the multilevel clustering method. Of them, 4 students were selected for the main intervention based on their higher scores in DASS-42. Then, the 8-session CaCBT (Naeem et al., 2015) was administered to both students and their families by two independent therapists. To assess the severity of symptoms, Beck Depression Inventory-II (BDI-II) and Beck Anxiety Inventory (BAI) were used. The results indicated that CaCBT effectively and significantly changed the symptoms of emotional disorders (e.g. depression and anxiety), and the follow up scores were optimal. The effect sizes for all 4 participants were at least moderate (0.52). It was articulated that appropriate therapeutic protocols for the Iranian population could be developed and applied through changing or adapting traditional psychotherapies based on cultural and contextual components. Clinical and applied considerations of the CaCBT are discussed.