خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهایاجرایی بر حافظهکاری و نشاط ذهنی دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون به همراه گروه گواه بود. در این پژوهش جامعه آماری تمام دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که که در مجموع تعداد 40 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش مبتنی بر کارکردهایاجرایی قرار گرفت؛ درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. فرایند جمعآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس سنجش حافظهکاری دانیمن وکارپنتر (1980) و پرسشنامه نشاط ذهنی ریان و فردریک (1997) برای همه شرکتکنندگان در دو گروه انجام گرفت. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیلکوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر کارکردهایاجرایی باعث افزایش حافظهکاری و نشاط ذهنی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون شده است (05/0> P). بنابراین بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهایاجرایی میتواند برای افزایش حافظهکاری و نشاط ذهنی دانشآموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the effect of educational package based on executive functions on working memory and mental vitality of students. The quasi-experimental research design was pretest-posttest with a control group. In this study, the statistical population was all male students of the fifth grade of elementary school in Shahreza city in the academic year 2020-2021, which a total of 40 students were selected using the Targeted sampling method and randomly divided into two groups of 20 experimental and alternative witnesses. Were. The experimental group underwent 10 sessions of training based on executive functions; The control group did not receive any intervention. The data collection process was performed in the pre-test and post-test stages with Daniman and Carpenter (1980) working memory scale and Ryan and Frederick (1997) mental vitality questionnaire for all participants in both groups. The collected data were analyzed by analysis of covariance. The results of analysis of covariance showed that training based on executive functions increased working memory and mental vitality of students in the experimental group compared to the control group in the post-test (P <0.05). An educational package based on executive functions can be used to increase working memory and mental vitality of students in schools and educational centers.