خلاصة:
درگیری تحصیلی یکی از سازه های چندوجهی و موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه در ارتباط بین رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مشهد 1400-1401 تشکیل می دادند که 360 نفر (251دختر و 109پسر) از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند.. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو (2013) RAEQ، پرسشنامه رابطه معلم-دانشآموز مواری و زواک (2011) IT-SR و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004)SSCS بودند. دادههای جمع آوری شده با استفادهروش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از نظر شاخصهای معنیداری و برازش مورد تایید است و متغیر رابطه معلم-دانشآموز به طور غیر مستقیم از طریق احساس تعلق به مدرسه بر درگیری تحصیلی تاثیر میگذارد(05/0P). اثر مستقیم رابطه معلم-دانشآموز بر درگیری تحصیلی معنادار نبود(05/0P). بر این اساس، احساس تعلق به مدرسه میتواند نقش واسطهای بین رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی داشته باشد.
Academic engagement is one of the multifaceted constructs that affect students' academic performance. The aim of this study was to determine the mediating role of a sense of belonging in the relationship between teacher-student Relationship and academic engagement. The method of the present study was descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of all the students of the first secondary level of Mashhad city in 1400-1401, 360 of whom (251 girls and 109 boys) were selected as a sample using the multi-stage cluster random sampling method. Data collection tools included academic engagement Reev (2013) RAEQ, the student-teacher relationship questionnaire Murray & Zvoch (2011) IT-SR, and the school of Belonging questionnaire of Brew & Et.al (2004). The collected data were analyzed using the Structural Equation Model. The results showed that the research model is approved in terms of significance and fit indicators and The teacher-student relationship variable indirectly affects academic engagement through the sense of belonging to the school. The direct effect of teacher-student relationships on academic engagement was not significant. Based on this, the sense of belonging to the school can play a mediating role between the teacher-student relationship and academic engagement.
ملخص الجهاز:
The results showed that the research model is approved in نتايج نشان داد که مدل پژوهش از نظر شاخص هاي معنيداري و برازش terms of significance and fit indicators and The مورد تاييد است و متغير رابطه معلم -دانش آموز به طور غير مستقيم از teacher-student relationship variable indirectly affects academic engagement through the sense of belonging طريق احساس تعلق به مدرسه بر درگيري تحصيلي تاثير to the school.
از آنجايي که دانش آموزان اغلب ساعات حضور در مدرسه را در کلاس ميگذرانند، پويايي و درگيري آن ها در کلاس ، به فضاي آموزشي بستگي دارد که معلم آن را ايجاد 1 Academic engagment 2 Lam 3 Appelton 4 Wang & Eccles 5 Linnenbrink & Pintrich 6 Reeve & Shin 7 Behavioral engagement 8 Cognitive engagement 9 Emotional engagement 10 Agentic engagment 11Reeve & Tseng 12 Mameli & Passini 13 Schunk 14 Critical transitional period 15 Murray & Zvoch 16 Skinner رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 ميکند (ريو، ٢٠٠٦).
1 Pianta 2 Self-determination Theory 3 Autonomy, Relatedness, & Competence 4 Ryan & Deci 5 Collie 6 Early adolescence 7 Shi & Ettekal 8 Zee 9 Emerging adolescence 10Sense of connectedness with school 11School Belonging رابطه معلم -دانش آموز و درگيري تحصيلي نوجوانان : نقش واسطه اي احساس تعلق به مدرسه Teacher-Student Relationship and Adolescent Academic Engagment: The Mediating Role of sense of School Belonging پژوهش ها نشان داده اند که معلمان نقش مهمي در جهت افزايش تعلق به مدرسه دانش آموزان ايفا ميکنند و با خلق فرصت هايي به منظور کمک به دانش آموزان براي تجربه احساس تعلق بيشتر به مدرسه ، وظيفه مهمي را عهده دار هستند (ايتو١، ٢٠١١).