خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی استفاده از شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه دانشآموزان ناحیه 2شهرستان کرمان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه ناحیه 2کرمان بود. نمونه این پژوهش 40 نفر از جامعه بود که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری دادهها دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990) و پرسشنامه دلبستگی به مدرسه بری، بتی و وات (2004) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر آماری در سطح معناداری 0. 05< P وجود دارد و همچین استفاده از شبکه اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه تاثیر معناداری دارد. معلمان دانشآموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده از شبکههای مجازی آشنا کنند و همچنین با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه باعث ایجاد شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی دانشآموزان به مدرسه شوند
The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of using social networks on academic performance and school attachment of students in Kerman. The design of the research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research included all nineth students of the second grade of Kerman secondary school. The sample of this research was 40people from the community who were selected through simple random by random sampling. The data measurement tools were two standard academic performance questionnaires by Pham-Taylor Questionnaire (EPT) and school attachment questionnaire by Brew. Beatty, & Watt (2004). The statistical method of covariance analysis was used to analyze the data. The results obtained from the data analysis showed that there is a significant difference between control and experimental group (P<0.05 level) and also the obtained results showed that the use of social network has a significant effect on academic performance and attachment to school . Therefore, it is suggested that teachers should familiarize students with the disadvantages and threats of using virtual networks, and also by creating a fresh atmosphere in the school environment, they will create enthusiasm and eventually increase students' attachment to school and improve their academic performance.