خلاصة:
بیان مسئله: از دیدگاه کارل گوستاو یونگ، انسانها افزونبر ضمیر ناخودآگاه شخصی، بخش مشترکی به نام ناخودآگاه جمعی دارند. کهنالگوها محتویات این بخش از روح و ذهن را تشکیل میدهند. نقد کهنالگویی یکی از رهیافتهای اصلی نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی کهنالگوها و نقش آنها در ادبیات میپردازد. از میان این کهنالگوها در این پژوهش، به کهنالگوی آنیما پرداخته میشود. آنیما نیمة زنانة وجود مردان است که تحت شرایط زندگی هر شخص دچار تحول میشود و نمودهای مثبت و منفی آن، جلوه مییابد. در گسترة ادبیات در فرهنگهای مختلف نیز شاهد زایش مضامینی قوی از این کهنالگو هستیم؛ بنابراین ضروری مینماید به بررسی فراوردههایی مانند رمان پرداخته شود که برپایة روانتحلیلگری به ناهشیاری فرد وابستهتر هستند. این پژوهش، چگونگی تجلّی این عنصر را در روان شخصیت ابنعربی در رمان موت صغیر اثر محمدحسن علوان، نویسندة برجستة عربستانی، تحلیل میکند؛ کهنالگوی آنیما در سطوح مختلف، در شخصیت اصلی رمان نمود دارد. او پس از آشنایی با آنیمای خود و ادغام با آن به تفردی میرسد که یونگ آن را کهنالگوی سعادت مینامد؛ همین مسائل، چرایی و ضرورت انجام پژوهشی در این باره را تبیین میکند.روش: این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از شواهد استخراجشده از رمان، به شباهتهای معشوقة ابنعربی به مفهوم آنیما در نظریة یونگ پرداخته است.یافتهها و نتایج: این پژوهش اثبات میکند که آنیما تأثیری شگرف در ایجاد حوادث و رویدادهای داستان یادشده داشته و زمینههای کشمکش را در میان شخصیتها ایجاد کرده است. یافتهها بیانگر این است که وجوه مثبت آنیما در قالب معشوق، راهنما، اوتاد و... جلوهگر شده است.
Problem Statement: According to Carl Gustav Jung, in addition to the personal unconscious, human beings have a common part called the collective unconscious. The contents of this part of the soul and mind are archetypes. Archetypal critique is one of the main approaches of contemporary literary criticism that explores the nature and characteristics of archetypes and their role in literature. Among these archetypes in the present study, the archetype of anima is discussed. Anima is the feminine half of men’s existence that can change under the living conditions of any person and its positive and negative manifestations can be manifested. In the field of literature in different cultures, we also see the birth of strong themes by this archetype, so it is necessary to study products such as novels that are more dependent on the individual’s consciousness based on psychoanalysis. In this regard, the present study investigates the manifestation of this element in the psyche of Ibn Arabi in the novel Mawt Saghir (Minor Death) by Mohammad Hassan Alwan, a prominent Saudi writer. Using a descriptive-analytical method, this paper shows that anima has a significant effect on the creation of events and incidents in the story and has created grounds for conflict between the characters. The findings indicate that the positive manifestations of the anima have been manifested in the form of lover, guide, otad, etc. Research Method)s): One of the most popular types of literary criticism in recent decades has been psychological critique based on Jung’s theories. Jung’s school of psychology, known as Analytical Psychology, is especially famous for its collective subconscious and its contents, the archetypes. In addition to the individual unconscious, Jung believes in a deeper layer called the collective subconscious for the psyche, which is common to all human beings. One of the most important archetypes that Jung addresses in his theories is the anime archetype, which represents the female psyche. In other words, “Jung was the only twentieth-century psychologist to distinguish between male and female psychology” (Sanford, 1980, p. 5). This study analyzes the manifestation of this element in the psyche of Ibn Arabi's character in the novel Mawt Saghir (Minor Death) by Mohammad Hassan Alwan, a prominent Saudi writer. Considering that the archetype of anima at different levels is reflected in the main character, familiarity and integration with one's own anime lead to what Jung refers to as the archetype of happiness, explaining why research is needed. Result/Finding: With the help of the evidence extracted from the novel, this paper deals with the similarities of Ibn Arabi's mistress to the concept of anima in Jung's theory and shows that the descriptive-analytical method has a significant effect on creating events and incidents in the story and the context of conflict it has created. The findings of the study indicate that the positive aspects of the anima are manifested in the form of lover, guide, otad, and so on. In sum, the characteristics of the anima that Jung referred to are consistent with the characteristics that Alwan intended for the characters. In other words, obvious manifestations of the archetype of anima can be seen in the Mawt Saghir of Mohammad Hassan Alwan, which reminds us of the influence and role of the collective unconscious in the creation of this work.
ملخص الجهاز:
بررسي شخصيت شناختي ابن عربي در رمان موت صغير اثر محمدحسن علوان برپايۀ کهن الگوي آنيما * طاهره حيدري چکيده بيان مسئله : از ديدگاه کارل گوستاو يونگ ، انسان ها افزون بر ضمير ناخودآگاه شخصي، بخش مشترکي به نام ناخودآگاه جمعي دارند.
حال از آنجا که شخصيت اصلي رمان موت صغير ـ يکي از رمان هاي بسيار موفق جهان عرب که دو مترجم آن را به زبان فارسي برگردانده اند ـ ابن عربي است ، اين ايده به ذهن نگارنده رسيد که ميزان تجلي ديدگاه هاي ابن عربي دربارة ابعاد زنانۀ وجود مرد و آنيما در نظريۀ يونگ در اين رمان بررسي شود.
چهارچوب در نظر گرفته شده براي اين تحقيق از اين قرار است که پيش از پرداختن به بخش اصلي تحقيق (تحليل داستان براساس کهن الگوي آنيما)، ناگزير از توضيح پاره اي مفاهيم مربوط به روانشناسي تحليلي و همچنين ذکر نکاتي دربارة محمدحسن علوان و رمان موت صغير خواهيم بود.
٢ـ آنيما چيست ؟ روانکاوي از بدو تولدش در آخرين سال هاي قرن نوزدهم ، همواره با نام پدر روانکاوي، زيگموند فرويد (Sigmund freud) سکه خورده است (صنعتي، ١٣٨٦: ٨٢)؛ اما برخلاف آنچه گاه گفته ميشود، به گونه اي با نام او همراه نشد که آن را فرويديسم بناميم (همان : ٨٣)؛ زيرا کارل گوستاو يونگ (Carl Gustav jung)، شاگرد فرويد و بنيان گذار نظريۀ ناخودآگاه جمعي و کهن الگو، برخي از نظريات استاد خود را تأييد کرد و بسياري از آنها را نپذيرفت .