خلاصة:
راه هدایت و چگونگی رسیدن به خدا یکی از موضوعات بحثبرانگیز دینی بوده است. در این میان عبارت معروف «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق» بر دامنة مناقشات افزوده است؛ زیرا شائبة تکثرگرایی و پلورالیسم دینی را تقویت میکند؛ ازاینرو محل بحث و تأویل بسیار قرار گرفته است؛ عدهای با این فرض که عبارت یادشده، حدیث نبوی است و عدهای دیگر ازآنرو که عبارتی منقول از برخی عارفان بزرگ است، واژة «طُرُق» را تأویل و تفسیر کردهاند.
در این پژوهش، عبارت بالا ازنظر تاریخی و روایی بررسی میشود؛ اینکه از چه زمانی این عبارت به متون عرفانی و تفسیری وارد شد و آیا این سخن بهراستی حدیث نبوی است، موضوعات بررسیشده در این مقاله است. همچنین معنای «طرق» ازنظر لغوی، اصطلاحی و تأویلات فقیهان و عارفان بررسی میشود. یافتههای این پژوهش به شیوة توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است و نشان میدهد عین عبارت یادشده در میان متون اسلامی تا پیش از قرن هفتم و هشتم نیامده است؛ هرچند ردپایی از جملات مشابه در کتابهای کهن تصوف دیده میشود، تلقی حدیث نبوی از آن امری نادرست است؛ زیرا این عبارت در متون معتبر حدیث نیامده است. معانی و تأویلات عالمان و عارفان از واژة «طُرق» را میتوان ذیل این عنوانها قرار داد: تنوع ادیان؛ برهانهای وجود خداوند؛ راههای معرفت؛ مقامات عرفانی؛ شیوههای مختلف سلوک؛ انواع ایمان و اسمای الهی.
The path of guidance and how to reach God has been one of the most controversial issues in religion. Among these is the famous phrase ‘the ways to God are as many as the number of human beings’ leading to the increased scope of controversy as it reinforces the flaws of religious pluralism and pluralism. Hence, it has been the subject of much discussion. Some interpreted the word ‘ways’ with the assumption that it is a prophetic hadith and others with the assumption that it is quoted from great mystics. What has been studied in this research is the study of the above phrase from a historical and narrative perspective. The questions posed in this study are: 1) Since when has this phrase entered mystical and interpretive texts?; 2) Is it really a prophetic hadith? In addition, the meaning of ‘ways’ has been studied from the lexical and idiomatic dimensions based on the interpretations of mystics. The findings of the present descriptive-analytical study showed that the same phrase did not appear in Islamic texts before the seventh and eighth centuries AH although traces of similar sentences can be seen in the ancient books of Sufism. It is also wrong to consider it as a prophetic hadith because it has not been mentioned in authentic books. The meanings and interpretations of scholars and mystics of the word ‘ways’ can be placed under the following titles: diversity of religions, proofs of God's existence, ways of knowledge, mystical authorities, different ways of conduct, types of faith, and divine names.