خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی تجاری تهاجمی بر رابطه عملکرد اجتماعی شرکتها و واکنش بازار در دوره کرونا میپردازد. به این منظور نمونهای متشکل از 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهی زمانی 8 ساله بین سالهای 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون چند متغیره با داده های ترکیبی و نرم افزارهای ایویوز و استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بحران کرونا بر میزان بازده سهام و بازده غیرعادی سالانه شرکتهای نمونه تاثیر منفی و معناداری داشته است. همچنین میزان افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها در دوره کرونا بر واکنش بازار سرمایه گذاران و میزان بازده غیرعادی سهام در دوره کوتاه مدت تاثیر معناداری نداشته ولی در دوره بلندمدت، واکنش مثبت سرمایه گذاران رادر پی دارد. همچنین نتایج نشان میدهد، بکارگیری استراتژی تجاری تهاجمی در دوره کرونا بر ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها و واکنش بازار سرمایه گذاران وسطح بازده غیرعادی دربلندمدت تاثیر مستقیم دارد. براین اساس شرکتهایی که در بحران کرونا تلاش کردند، میزان نوآوری و فعالیتهای اجتماعی خود را افزایش دهند با افزایش واکنش سرمایه گذاران و بازده سهام در بلندمدت مواجه شدند.
The present study investigates the effect of business strategy on the relationship between corporate social performance and market reaction in the corona period. This research is applied in terms of purpose and in terms of methodology, correlation and causal type (post-event).The statistical population of the study was the companies listed on the Tehran Stock Exchange and using the systematic elimination sampling method, 129 companies were selected as a sample of the research in an 8-year period between 1392 and 1399To test the research hypotheses, multivariate regression method with combined data (year-company) and Stata software were used.The results of the study show that in the corona, the disclosure of corporate social responsibility in the long run has a direct impact on the market reaction of investors. Also, in the corona period, the disclosure of corporate social responsibility has a direct long-term effect on the level of abnormal returnsFindings show that in the corona period, aggressive strategy has a direct effect on the relationship between corporate social responsibility disclosure and the market response of investors. Also, the use of aggressive strategy in the corona period affects the relationship between corporate social disclosure and abnormal returns.