خلاصة:
حوضهی هلیلرود از جمله مناطق باستانی شناختهشدۀ هزارهی سوم پ.م در جنوبشرق ایران است که از این حوضه در پی مطالعات باستانشناختی سال1380 تاکنون بیش از سیصد محوطه باستانی دورههای پیش از تاریخ تا دوران اسلامی شناسایی شده است. مهمترین آثار این منطقه کشفیاتی متعلق به هزارهی سوم پ.م است که قابل مقایسه با آثار باستانی تمدنهای بینالنهرین، ایلام، آسیای میانه و دره سند است. مسئله اصلی این پژوهش شناخت تمدن هلیلرود از طریق مطالعه نقشمایههای نمادین اشیایی با فرم سنجاقهای میلهای است که از سراسر حوضهی هلیلرود شناسایی شده است و در باغ موزۀ هرندی کرمان نگهداری میشود، این اشیاء 155قطعه سنجاق میلهای است که گروهی به صورت میلههایی ساده و فاقد نقش و 24 قطعه آن دارای سر سنجاق مزیین به نقوش جانوری،گیاهی و هندسی است که هدف این پژوهش معرفی و شناخت سه قطعه از سنجاقهای مذکور است که به دلیل نقش رویارویی جانوران انتخاب و مورد بررسی واقع شده است. توصیف نقش جانوران در این سنجاقها به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و نقشمایههای این سه شیء به عنوان یافتههای فرهنگی هنری حوضۀ هلیلرود در یک مطالعه تطبیقی با نقشمایههای محوطههای شاخص هزارۀ سوم پ.م در جنوب شرق ایران، تمدنهای بینالنهرین و آسیای میانه مورد ارزیابی قرار گرفته است و از دیدگاه بررسی تاریخ هنر، با گردآوری اطلاعات به شیوۀ میدانی شامل مشاهده این آثار در موزه و عکاسی، طراحی، گونه شناسی نقشمایهها و شناخت شیوه و سبک شکلها به مطالعة تطبیقی و مقایسهای این نقوش پرداخته شده است و در کنار روش میدانی با استفاده از اسناد و منابع مکتوب این تحلیلها تکمیل شده است و در نتیجه بررسی این سنجاقها مشخص شد که فرم سنجاقها با فرم بدن جانورانی مانند بزهای کوهی روی پاهای جلو ایستاده و به صورت نمادین در حال تغذیه درخت، عقابهایی با بالهای برافراشته، مارهایی با دهان باز و به حالت تهاجمی و شیرهایی نشسته در مقابل یکدیگر به حالت کاملاً قرینه اجرا شده است و همین حالت قرینه بودنشان در مقابل یکدیگر، رویاروی بودن آنها را القاء میکند، بنابراین این نقشها از نظر رویاروی بودن جانوران و ویژگیهای محتوایی و احتمالاً اسطورهشناختی دستهبندی و مورد ارزیابی قرارگرفتهاند، با توجه به مشاهده و مقایسه این نقوش میتوان اذعان داشت که این اشیاء نشاندهنده تأثیر بینش و آگاهی سازندگان این آثار و تعامل نظاممند انسان با محیطزیست و فرهنگ رایج درگذشته است که از طریق اعتقادات، باورها و حس زیباییشناسی هنرمند تولیدکننده خلق شده است و شباهت این نقوش به جانوران محوطههای باستانی دیگر نشان از طبیعت مشترک این مناطق و تأثیر فرهنگی هنرمندان بر یکدیگر در خلق آثار هنری بوده است.
The Halil roud Basin is one of the known ancient sites of the 3rd millennium BC in southeastern Iran. From this basin, following archaeological studies in 2001, more than 300 archaeological sites during prehistoric to Islamic periods have been identified. The most important relics of this civilization belong to the 3rd millennium BC, which is comparable to the historical relics of the Mesopotamian, Elamite, Central Asian and the Indus Valley civilizations. The main issue of this research is to identify the civilization of Halil roud by studying the symbolic motifs of objects in the form of bar pins that have been identified from all over the Halilroud basin and are kept in the Harandi Museum in Kerman. These objects are 155 pieces of pins, which are a group of simple rods without patterns and 24 of them have a pin head decorated with animal, plant and geometric patterns. The purpose of this study is to introduce and recognize 3 pieces of the above-mentioned pins, which have been selected and studied due to the role the confrontation animals. The role of animals in these pins has been described descriptively-analytically and the themes of these three objects as cultural and artistic findings of Halil roud basin in a comparative study with the themes of the showing areas of the 3rdmillennium BC in southeastern Iran, the Mesopotamian and Central Asian civilization have been evaluated. From the perspective of studying the history of art, by collecting information in a field method, including observing these works in the museum, photography, design, and typology of the motifs, Technique and style of shapes, a comparative study of these motifs has been done. In addition to the field method, these analyzes have been completed using written documents and sources, as a result of the pin and as a result of examining these pins, it was found that the shape of the pins with the body shape of animals such as mountain goats standing on their front legs and symbolically feeding the tree, eagles with raised wings, snakes with open mouths and It is performed in an aggressive manner and the lions sitting in front of each other in a completely symmetrical manner and this state of their symmetry with each other induces their confrontation. Thus, these motifs have been categorized and evaluated in terms of animal confrontation, content and possibly mythological features.Considering the observation and comparison of these motifs, it can be acknowledged that these objects show the influence of the insight and awareness of the creators of these works and the systematic human interaction with the environment and common culture in the past. Which is created through the beliefs, beliefs and aesthetic sense of the producing artist and the similarity of these designs to the animals of other ancient sites shows the common nature of these areas and the cultural influence of artists on each other in creating works of art.
ملخص الجهاز:
م در جنوب شرق ايران، تمدنهاي بين النهرين و آسياي ميانـه مورد ارزيابي قرار گرفته است و از ديدگاه بررسي تاريخ هنر، با گردآوري اطلاعات به شيوة ميداني شامل مشاهده اين آثار در موزه و عکاسي، طراحي، گونه شناسي نقش مايه ها و شناخت شيوه و سبک شکل ها به مطالعۀ تطبيقي و مقايسه اي اين نقوش پرداختـه شده است و در کنار روش ميداني با استفاده از اسناد و منابع مکتوب اين تحليل ها تکميـل شـده اسـت و در نتيجـه بررسـي ايـن سنجاقها مشخص شد که فرم سنجاقها با فرم بدن جانوراني مانند بزهاي کوهي روي پاهاي جلو ايستاده و به صورت نمـادين در حال تغذيه درخت ، عقابهايي با بالهاي برافراشته ، مارهايي با دهان باز و به حالت تهاجمي و شيرهايي نشسته در مقابل يکـديگر به حالت کاملا قرينه اجرا شده است و همين حالت قرينه بودنشان در مقابل يکديگر، روياروي بودن آنها را القاء ميکند، بنـابراين اين نقش ها از نظر روياروي بـودن جـانوران و ويژگـيهـاي محتـوايي و احتمـالا اسـطورهشـناختي دسـته بنـدي و مـورد ارزيـابي قرارگرفته اند، با توجه به مشاهده و مقايسه اين نقوش ميتوان اذعان داشت کـه ايـن اشـياء نشـاندهنـده تـأثير بيـنش و آگـاهي سازندگان اين آثار و تعامل نظاممند انسان با محيط زيست و فرهنگ رايج درگذشته است که از طريـق اعتقـادات، باورهـا و حـس زيباييشناسي هنرمند توليدکننده خلق شده است و شباهت اين نقوش به جانوران محوطه هاي باسـتاني ديگـر نشـان از طبيعـت مشترک اين مناطق و تأثير فرهنگي هنرمندان بر يکديگر در خلق آثار هنري بوده است .