خلاصة:
یافتن پاسخ مسائلی چون: علل ازدواج محمدرضا پهلوی با فرح دیبا، شناسایی اقدامات و عملکردهای فرح پهلوی و مهم تر از آن پی بردن به عوامل شکل دهنده فعالیت های مشارالیها؛ از اصلی ترین مواردی هستند که می توانند سبب قضاوت صحیحی از نقش فرح در ایران دهه چهل و پنجاه باشند. با غور در زمانه فرح باید گفت متغیرهای درون و برون شخصیتی، دو رکن موثر در پاسخ دهی همه مسائل فوق الاشاره هستند که عملکردهای وی را به عنوان یکی از مجریان عرصه فرهنگ؛ و در مقطع دو ساله ی پایانی سلطنت به عنوان عاملی تاثیر گذار در امور سیاسی کشور، راهبری می کردند. در پژوهش حاضر که با شیوه کیفی تفسیری، به تحقیق پرداخته شد؛ یافته های تحقیق بدین شرح است: عملکرد فرح به دلیل عدم توجه به اصول و ماهیت اصلی منتج شده از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، همراستای دیگر فعالیت های عناصر پهلوی تعبیر، که در مواردی خصوصا در بعد فرهنگی، با ترویج فرهنگ سطحی و مبتذل ضربه ی مهلک تری را نسبت به سایر عوامل فرهنگی سلطنت، به فرهنگ این کشور وارد کرده است.
Finding answers to issues such as: the reasons for the marriage of Mohammad Reza Pahlavi with Farah Diba, identifying Farah Pahlavi's actions and performances, and more importantly, finding out the factors that shape the activities of Masharalis; They are one of the main things that can lead to a correct judgment of Farah's role in Iran in the 40s and 50s. Considering Farah's time, it should be said that the internal and external variables of personality are two effective pillars in answering all the above-mentioned issues that affect his performance as one of the performers in the field of culture; And in the last two years of the reign, they led as an influential factor in the political affairs of the country. In the present study, which was investigated with an interpretative qualitative method; The findings of the research are as follows: Farah's performance due to the lack of attention to the principles and the main nature of the authentic Iranian Islamic culture, in line with other activities of Pahlavi elements, which in some cases, especially in the cultural dimension, by promoting superficial and vulgar culture It has brought a more deadly influence to the culture of this country than other cultural factors of the monarchy.