خلاصة:
موضوع مشارکت سیاسی و چگونگی تحقق آن، ریشه در تاریخ دیرینه ملت ها دارد و امروز این مفهوم اهمیت دو چندانی پیدا کرده است و مشارکت در عرصه های گوناگون همواره مورد بحث بسیاری از اندیشه گران و صاحبنظران بوده است؛ به گونه ای که به نظر برخی از صاحب نظران محور اصلی توسعه بر پایه مشارکت سیاسی استوار است. با توجه به اهمیت بحث از رفتار انتخاباتی زنان، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی می باشد که آیا بین ابعاد مختلف احساس مسئولیت اجتماعی و رفتار انتخاباتی زنان شهر اهواز ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر زنان 18 سال به بالای شهر اهواز می باشد که 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین احساس مسئولیت اجتماعی (41/0) اجتماعی و ابعاد آن یعنی تعهد درونی (37/0)، تعهد بیرونی (45/0) و احساس تعلق اجتماعی (39/0) با رفتار انتخاباتی زنان ارتباط مثبت و مستقیم و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش نأیید می شوند.
The issue of political participation and how to realize it is rooted in the ancient history of nations, and today this concept has gained double importance, and participation in various fields has always been discussed by many thinkers and experts; In the opinion of some experts, the main axis of development is based on political participation. Considering the importance of discussing the electoral behavior of women, the present research, by using the field method, survey technique, questionnaire tool and the use of SPSS and Smart PLS software, seeks to answer the main question whether there is a difference between the different dimensions of the sense of social responsibility. Is there a connection between Ahvaz women's electoral behavior? The statistical population of the current research is women aged 18 and above in Ahvaz city, of which 384 people have been examined as the sample size. The results of the research indicate that there is a relationship between the sense of social responsibility (0.41) and its dimensions, i.e. internal commitment (0.37), external commitment (0.45) and sense of social belonging (0.39) with women's electoral behavior. There is positive, direct and meaningful. Therefore, all research hypotheses are rejected.