خلاصة:
کمیته متخصصان حقوق هوائی جهت حفظ حقوق اشخاص و اموال ثالث و نیز یکپارچه سازی آن در سال 1933 نسبت به موضوع جبران خسارات وارده به اشخاص و اموال ثالث( متنی را در 1932 آماده نمود که در کنفرانس بین المللی حقوق خصوصی هوائی مورخ 1933 که در رم برگزار شد به تصویب رسید ، سپس ایکائو در در سالهای 1952 ، 1978 و 2009 اقدام به تصویب کنوانسیونهایی جهت یکپارچه سازی قوانین کشورها از حیث خسارات وارده به اشخاص و اموال ثالث از سوی هواپیماهای خارجی در حال پرواز نموده است ، ایران در این خصوص قانون خاصی نداشته و دادگاه های ایران بر اساس قوانین مدنی و خاصه کیفری اقدام به صدور حکم می کنند ، مطابق با کنوانسیون ، مبنای مسئولیت بهره بردار تقصیر است و اگر تقصیری از سوی بهره بردار یا خدمه و کارکنان وی وجود نداشته باشد آنگاه مسئولیت بهره بردار ذیل قاعده اتلاف مطرح میشود. تقصیر منجر به پرداخت کلیه خسارات و در صورت عدم تقصیر جبران خسارات به میزان مندرج در کنوانسیون که بر مبنای وزن هواپیما تعیین شده انجام میشود. همراهی با کنوانسیون مصوب 2009 با توجه به بررسی های صورت گرفته امری قابل تامل می باشد. نویسنده برآن است تا با بیان مفاد مهم کنوانسیون مبانی و مفاد آنرا تبیین نماید تا مسیر ارزیابی حقوقدانان و مسئولین ذی ربط جهت امکان سنجی برای عضویت هموار گردد.
At first CITEJA on 1933, then ICAO on 1952, 1978 and at last on 2009 adopted the CONVENTION COMPENSATION FOR DAMAGE CAUSE D BY AIRCRAFT TO THIRD PARTIES (Convention on General Risks ) for unification of aviation regulation for damages caused by aircraft in international flights. We try to express the bases, conditions, advantages and disadvantages of convention on General Risk 2009. Actually evaluation of accession to that convention, and also review of that is significant. Liability in Convention at the first step is based on Negligence (Fatal based), and in absence of negligence, is based on Strict liability. Iran does not have a special law and regulation, and judgments of Iranian courts is based on civil (Tort) and criminal laws of that, but regarding to Convention on General Risks is notable, If the operator approves that the damage was not due to its negligence or other wrongful act or omission or that of its servants or agents; or was solely due to the negligence or other wrongful act or omission of another person, the compensation will be limited, but in otherwise operator should base on dissipation and strict liability compensate completely.