خلاصة:
کوشنامه از جملۀ آثار منظوم حماسی است که در قرن شش هجری توسط ایرانشاه بن ابیالخیر به نظم درآمدهاست. منظومۀ کوش نامه، بر خلاف بسیاری از آثار حماسی ایرانی، چنانکه باید مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفتهاست. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اساسی این عدم اقبال، غیر ایرانی بودنِ شخصیت اصلی داستان، یعنی کوش، و تعلق او به خاندان ضحاک بودهاست و یا شاید بتوان زشترویی و ایرانیستیز بودن وی را در این امر دخیل دانست. اما آنچه که در این داستان حماسی جلب توجه میکند، تحولات روحی و شخصیتی کوشِ پیل دندان است. شخصیتی که در نهایت با راهنمایی پیری فرزانه، از فردی زشترو و پیمانشکن، به انسانی نیکوکار و بِه منش مبدّل میشود. در این مقاله تلاش شدهاست تا به رویکرد انسانسازی آثار حماسی، آن هم در کتابی گمنامتر از دیگر آثار حماسی، پرداخته شده، بر اساس نظریۀ جوزف کمبل (1904-1987) اسطورهشناس و نظریهپرداز آمریکایی، این تحولات فردی در وجود کوش ترسیم شود. گرچه الگوی کمبل، که سه بخش اصلی: جدایی، تشرّف و بازگشت را شامل میشود، به طور کامل با داستان دگرگونی وجودی کوش پیل دندان منطبق نمیباشد، اما، بیانگر مراحلی است که وی برای رسیدن به خودشناسی، و رهایی از دست سرنوشت با آنها روبرو شدهاست.
Koosnameh is one of the epic poems that was compiled by Iranshah Ibn Abi al-Khair in the sixth century AH. Unlike many Iranian epics, Kushnameh has not been well received by the audience. Perhaps it can be said that one of the main reasons for this lack of luck was the non-Iranian nature of the main character of the story, ie Koush, and his belonging to the Zahak family, or perhaps his ugliness and anti-Iranianism can be considered in this matter A character who, with the guidance of a wise old man, transforms from an ugly and covenant-breaking person into a virtuous and virtuous human being. In this article, an attempt has been made to address the humanization of epic works in a book that is more anonymous than other epic works. According to the theory of the American mythologist and theorist Joseph Campbell, these individual developments can be depicted in the existence of Kush. Although Campbell's model, which consists of three main parts: separation, initiation, and return, does not fully conform to the story of Kushpil's existential transformation, it does represent the steps he took to achieve self-knowledge, and liberation from The hand of fate has faced them.