خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی با/ و بدون تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 14 سال مراجعهکننده به مراکز مشاوره کودک و نوجوان شهر خوی در سال 1401-1400 بود. از میان مراجعان به مراکز درمانی 45 کودک با اختلال نقص توجه/بیش فعالی از نوع مرکب به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش اول برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی توأم با تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و گروه آزمایش دوم برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به مدت 8 هفته دریافت نمودند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. همه شرکتکنندگان قبل و پس از آموزش با استفاده از آزمون عملکرد مداوم و آزمون برو-نرو مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در برنامه SPSS استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که مداخله یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی توأم با تحریک الکتریکی فراجمجمهای نسبت به دو گروه دیگر و نیز یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی در مقایسه با گروه کنترل اثربخشی بیشتری بر توجه پایدار و بازداری پاسخ داشتند. با توجه به یافتهها میتوان مطرح کرد که مداخله یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی توأم با تحریک الکتریکی فراجمجمهای مداخله مؤثری برای بهبود عملکردهای شناختی کودکان دچار نقص توجه/بیش فعالی است.
This research aimed to compare the effectiveness of mindfulness-based socio-emotional learning program with/and without Transcranial Direct Current Stimulation on sustained attention and response inhibition in children with attention deficit/hyperactivity disorder. This research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all students aged 11 to 14 who referred to child and adolescent counseling centers in Khoy city in 2021-2022 year. 45 people with attention-deficit/hyperactivity disorder of the mixed type were selected from among those who refer to the treatment centers by the purposeful sampling method and randomly replaced in two experimental groups and one control group. The first experimental group received the mindfulness-based socio-emotional learning program combined with Transcranial Direct Current Stimulation and the second experimental group received the mindfulness-based socio-emotional learning program for 8 weeks, but the control group did not receive any intervention. All participants were measured before and after the training using continuous performance test and GO/NO-GO test. For data analysis, multivariate covariance analysis was used in SPSS program. Data analysis showed that mindfulness-based socio-emotional learning combined with Transcranial Direct Current Stimulation compared to the other two groups and mindfulness-based socio-emotional learning compared to the control group were more effective on sustained attention and response inhibition. According to the findings, it can be suggested that the mindfulness-based socio-emotional learning program combined with Transcranial Direct Current Stimulation is an effective intervention to improve the cognitive functions of children with attention deficit/hyperactivity disorder.