خلاصة:
مقدمه: بحران زیست محیطی یکی از مهمترین چالشهایی است که بشر در قرن حاضر با آن روبه روست. شیوۀ رویارویی با این بحران محیط زیستی قطعاً در کیفیت زندگی نسل حاضر و آتی تعیین کننده است. بسیاری از این مشکلات محیط زیستی در فقدان آگاهی و ضعف فرهنگی، در ارتباط بین انسان و طبیعت ریشه دارد.هدف پژوهش: شناخت شرایط علی به منظور ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است.روش شناسی تحقیق: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی است و از روش نظریه داده بنیاد رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین به عنوان روش پژوهش استفاده میشود.قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیای این پژوهش مربوط به جوامع محلی بهرهبرداران سراسر کشور ایران است.یافته ها و بحث: شرایط علّی در این پژوهش که همان علل ترغیب و انگیزه محقق به انجام این پژوهش بوده و باعث شده است که برای پدیده محوری یعنی همان آموزش رسانهای به دنبال ارائه مدلی باشد. بنابراین نتایج حاصل از بین مقولههای استخراج از کل مصاحبهها نشان داد در بعد رسانهای، بعد اقتصادی، بعد مدیریتی و بعد اجتماعی مقولههای محوری، شرایط علّی رسانهای را حاصل و در راستای نیل به اهداف و پیامدها به کار گرفته شد.نتایج: استفاده مدیران از رسانه و روابط عمومی و تجزیه و تحلیلهای رسانهای از محیط زیست، نقش اساسی در حکمرانی مطلوب زیست محیطی برعهده دارد. از همین رو، عقلاییترین کار این است که برای نگهداری از منابع ملی به رسانهها به عنوان عوامل زمینهای بیشترین بها داده شود.
Introduction Environmental crisis is one of the most important challenges that humanity is facing in this century. The way to face this environmental crisis is definitely decisive in the quality of life of the current and future generations. Many of these environmental problems are rooted in the lack of awareness and cultural weakness in the relationship between humans and naturePurpose of the research: The goal is to know the causal conditions in order to promote the culture of preserving the environment and natural resources.Methodology The approach of the current research is qualitative and the data theory method based on the systematic approach of Strauss and Corbin is used as the research method.Geographical area of research The geographical scope of this research is related to the local communities of users all over the country of Iran.Results and discussion Causal conditions in this research, which are the reasons that motivated the researcher to conduct this research and made him seek to provide a model for the central phenomenon of media education. Therefore, the results obtained from among the categories extracted from all the interviews showed that in the media dimension, economic dimension, managerial dimension and social dimension of the main categories, the causal conditions of the media have been obtained and used in order to achieve the goals.Conclusion Managers' use of media and public relations and media analyzes of the environment play a fundamental role in good environmental governance. Therefore, the most rational thing is to give the highest value to the media as background factors for the maintenance of national resources.
ملخص الجهاز:
بنابراين يکي از روش هاي جلوگيري از آسيب زدن به محيط زيست ، تغيير رفتار انسان ها به سمت و سوي ابعاد طبيعت گرايانه است که نيازمند عزم ملي و بين المللي براي تقويت فرهنگ حفاظت از محيط زيست در سطح اقشار مختلف جامعه ميباشد (شبيري و ميبدي، ١٣٩٢)، تا در مورد کيفيت محيط زيست حس مسئوليتي را ايجاد نموده و اقشار جامعه ياد بگيرند، چگونه محيط زيست را زير نظر قرار دهند، از آن محافظت نمايند و در جهت ارتقاء آن بکوشند (حميديان ، ١٣٩٠).
اين پژوهش توصيفي- تحليلي بوده و با بررسي نمونه هاي گرافيک محيطي انجام شده با موضوع محيط زيست در جهان و ايران ، مشخص شد که کمبود آگاهي و در نتيجه عدم وجود فرهنگ زيست محيطي در يک جامعه ميتواند بزرگ ترين معضل در زمينه مسائل زيست محيطي باشد و گرافيک محيطي به عنوان يک رسانه ميتواند نقش بسيار مهمي در افزايش آگاهي و فرهنگ زيست محيطي افراد جامعه و مسئولين داشته باشد.
مرور محقق بر پژوهش هاي پيشين داخلي نشان داد که عليرغم پژوهش هاي ديگري که در مورد نقش رسانه هاي ارتباطي در آموزش و سطح آگاهي و نگرش محيط زيستي اقشار مختلف جامعه انجام شده از جمله ميردامادي و همکاران (١٣٨٩)، دبيري و واحد ناوان (١٣٩١)، گرانمايه پور و بيگدلي نژاد (١٣٩٢)، نجفلو و صالحي مقدم (١٣٩٣) و مسعودي زاده و محمدزاده (١٣٩٥).
سئوال پژوهش : شرايط علي رسانه اي به منظور ارتقاء فرهنگ حفظ محيط زيست و منابع طبيعي چيست ؟ با توجه به تحليل داده ها از پاسخ هاي مشارکت کنندگان ، شرايط علي در اين پژوهش که همان علل ترغيب و انگيزه محقق به انجام اين پژوهش بوده و باعث شده است که براي پديده محوري يعني همان آموزش رسانه اي به دنبال ارائه مدلي باشد.