خلاصة:
زمینه و هدف:. فن آوری اطلاعات و ارتباطات منجر به تغییرات زیادی در زندگی انسان شده است و به همین ترتیب منبع تغییرات قابل توجه در شناخت روابط و هنجارهای انسانی است. در عصر ارتباطات الکترونیکی، مفاهیم نیز تغییر کردهاند. به عنوان مثال، مفاهیم "هویت" و "احساس ایمنی". با توجه به پذیرش گسترده در میان کاربران ایرانی و جوانان شبکههای اجتماعی مجازی، مطالعه و شناخت فرصتهای این فناوری در میان دانش آموزان و توضیح فرصتها و تهدیدات ارائه شده به کاربران ضروری است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالشهای امنیتی، فرصت و تهدید در شبکههای اجتماعی مجازی دانشجویان است. روش: پژوهش حاضر ترکیبی از روشهای مبتنی بر اسناد و نظرسنجی است که به صورت توصیفی و تحلیلی است. همچنین برای شناسایی و روشن شدن نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصتها و تهدیدات (SWOT)، روش مصاحبه کیفی برای مصاحبه با متخصصان و استادان دانشگاه در سال 1395 مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تعدادی از کارشناسان در زمینه رسانه، فضای مجازی، علوم اجتماعی و فرهنگی با نمونهای از 15 نفر و در بخش کمی: دانش آموزان دختر و پسر دانشگاه خلیج فارس با روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. یافتهها و نتایج: نتایج نشان میدهد تهدیدهای نظم و امنیت در شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان، بحران هویت، هنجارهای اخلاقی، ترویج فساد، روابط غیراخلاقی، اعتیاد الکترونیک و کاهش انگیزه تحصیل و نقاط قوت و فرصت، گسترش آموزشهای مجازی، توسعه ارتباطات علمی و تجارت الکترونیک است.
Introduction: Information and communication technology has led to many changes in human life and in this way it is the source of significant changes in the knowledge of human relations and norms. In the era of electronic communications, concepts have also changed. For example, the concepts of "identity" and "feeling of safety".Materials & Methods:The present research is a combination of document-based and survey methods, that is, descriptive, and analytical. In the first place, the researcher, through exploration of related scientific sources, obtained various factors and variables through descriptive-analytic method and then to measure the extent of the impact of each of the variables on each other, the survey method was used based on questionnaire. Discussion of Results and Conclusions: In line with the research hypotheses, the relationship between the opportunities and threats of virtual social networks with the components of security, identity and virtual ethics of the students was investigated.
ملخص الجهاز:
فرضيه اصلي مطرح شده ، نقاط ضعف و تهديد در امنيت فضاي مجازي براي دانشجويان است که اين مسائل را در بر ميگيرد: بحران هويت و هنجارهاي اخلاقي، ترويج فساد و روابط غيراخلاقي، اعتياد الکترونيک و کاهش انگيزه تحصيل ؛ درحاليکه مؤلفه هاي فرصت و نقاط قوت امنيت در شبکه ها ي اجتماعي مجازي براي دانشجويان اين موارد هستند: گسترش آموزش هاي مجازي، توسعه ارتباطات علمي و تجارت الکترونيک .
فرضيه فرعي مقاله نيز عبارت است از: - بين مؤلفه هاي فرصت ، تهديد، نقاط ضعف و قوت امنيت شبکه هاي اجتماعي مجازي با هويت و اخلاق مجازي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج ، رابطه معناداري وجود دارد.
در اين بخش از مقاله ، مؤلفه ها، شاخص ها و آزمون فرضيه هاي مدنظر، درخصوص نقاط قوت و ضعف ، فرصت و تهديد شبکه هاي اجتماعي مجازي براي نظم و امنيت و اخلاق مجازي دانشجويان و رابطه بين متغيرهاي مدنظر سنجيده ميشود.
براي بررسي فرضيه اصلي مقاله ، از مدل SWOT و جدول ماتريس مؤلفه هاي تهديد و فرصت ، نقاط ضعف و قوت امنيت شبکه هاي اجتماعي مجازي، هويت و اخلاق مجازي دانشجويان بهره برداري شده است که نتايج به دست آمده در اين جدول ارائه ميشود.
نتايج به دست آمده از تجزيه وتحليل يافته ها نشان ميدهد مهم ترين تهديدها و نقاط ضعف حوزه امنيت در شبکه هاي اجتماعي مجازي عبارت است از: بحران هويت ، هنجارهاي اخلاقي، ترويج فساد، روابط غيراخلاقي، اعتياد الکترونيک ، کاهش انگيزه تحصيل و مهم ترين نقاط قوت و فرصت نيز اينها هستند: گسترش آموزش هاي مجازي، توسعه ارتباطات علمي و تجارت الکترونيک .