خلاصة:
اولین سیستم محرک موتور القایی پنج فاز در اواخر دهه 1970 برای کاربردهای درایو سرعت قابل تنظیم پیشنهاد شد. از آن زمان، تلاش های تحقیقاتی قابل توجهی برای شناسایی توسعه سیستم های محرک چند فازی که از نظر تجاری امکان پذیر است. از آنجا که تامین سه فاز از شبکه در دسترس است، نیاز به حذف یک سیستم تبدیل فاز استاتیک ایجاد کنید تا یک منبع چند فازی از منبع سه فاز موجود بدست آورید. بنابراین، این مقاله یک طرح اتصال ترانسفورماتور جدید برای تبدیل منبع تغذیه شبکه سه فاز به یک منبع ولتاژ ثابت و فرکانس ثابت پنج فاز ارائه میکند. اتصال ترانسفورماتور پیشنهادی پنج فاز خروجی میدهد و بنابراین، میتواند در برنامههایی که نیاز به منبع تغذیه پنج فاز دارند استفاده شود. در حال حاضر، درایو موتور پنج فاز از نظر تجاری قابل دوام است. راه حل سیستم انتقال پنج فاز را می توان بیشتر به عنوان یک راه حل کارآمد برای انتقال قدرت فله مورد بررسی قرار داد. طرح اتصال با استفاده از شبیهسازی و رویکرد تجربی برای اثبات قابلیت اجرا توضیح داده میشود. هندسه ترانسفورماتور ساخته شده در این مقاله توضیح داده شده است.
the first five-phase induction motor drive systems were proposed in the late 1970s for variable speed drive applications. since then, considerable research efforts have been devoted to identifying the development of commercially feasible multiphase propulsion systems. since the three-phase supply is available from the network, it is necessary to remove a static phase conversion system to obtain a multi-phase supply from the existing three-phase supply. therefore, this paper presents a new transformer connection scheme to convert a three-phase network power supply into a five-phase constant voltage and constant frequency supply. the proposed transformer connection gives a five-phase output and therefore, can be used in applications that require a five-phase power supply. currently, the five-phase motor drive is commercially viable. the five-phase transmission system solution can be further explored as an efficient solution for bulk power transmission. the connection scheme is explained using simulation and experimental approach to prove the feasibility. the geometry of the manufactured transformer is explained in this article.