خلاصة:
قضاوت و تصمیمگیری انسان، بر تمام مراحل ایجاد اطلاعات حسابداری، از شروع تا تفسیر اطلاعات، تأثیر میگذارد. روند تصمیمگیری را میتوان با احساسات شکل داد، احساسات میتواند سیگنالهای ارزیابی، درک ریسک و جهتگیری استراتژیک را تغییر دهد. بنابراین جنبهای از رفتار انسان در روند قضاوت و تصمیمگیری وجود دارد که در اطلاعات حسابداری افشا شده در صورتهای مالی منعکس میشود. از این رو در تحقیق حاضر، تاثیر حالات مختلف عاطفی (احساسات) بر تصمیمگیریهای مغرضانه در حسابداری بررسی شده است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در محیط شبیهسازی شده با ارائه یک سناریو به عنوان مدیر مالی می باشند. تعداد نمونه با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه از طریق فرمول جامعه نامعلوم 198 نفر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد حالتهای مختلف عاطفی (خوشحال/ ناراحت) در تصمیمگیری دانشجویان در نقش مدیران مالی تاثیر معناداری دارد. تصمیمگیری مدیران مالی (دانشجویان حسابداری) که حالت عاطفی معمولی داشتهاند نسبت به مدیران مالی که حالت عاطفی غیرمعمول (خوشحال/ ناراحت) داشتهاند، کمتر مغرضانه بوده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد وقتی افراد حالات عاطفی طبیعی و پایدار را تجربه میکنند، میتوانند به درستی تصمیم بگیرند. اما وقتی حالتشان غیر معمول است، قادر به تصمیمگیری صحیح نیستند.
Human judgment and decision-making affect all stages of the creation of accounting
information, from the beginning to the interpretation of information. The decision-making
process can be shaped by emotions; emotions can change signals of evaluation, risk
perception and strategic orientation. Thus, there is an aspect of human behavior in the
judgment and decision-making process that is reflected in the accounting information
disclosed in the financial statements. Therefore, in the present study, the effect of different
emotional states (emotions) on biased decisions in accounting has been investigated. This
research is a descriptive and quasi-experimental application. The statistical population of this
research is graduate students of accounting in a simulated environment by presenting a
scenario as a financial manager. The number of samples is determined according to the
unknown number of population through the formula of unknown population 198 people. Oneway
analysis of variance and LSD post hoc test are used to analyze the data. The results of
this study show that different emotional states (happy / sad) have a significant effect on
students' decision-making in the role of financial managers. The decision-making of financial
managers (accounting students) who are in a normal emotional state is less biased than that of
financial managers who are in an unusual (happy / sad) emotional state. The results of this
study show that when people experience natural and stable emotional states, they can make
the right decisions. But when their condition is unusual, they are unable to make the right
decision.