خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تغییرات ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار در ساعات مختلف روز در دانشآموزان عادی و دارای اختلال یادگیری با گروه سنی 8 تا 12 ساله، با توجه به مبحث زمان روانشناسی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و علی –مقایسهای است. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان 8ا لی 12ساله در پایههای ابتدایی مناطق 13، 14 و 15 در مدارس دو نوبتهی شهرتهران در سال تحصیلی 1397-1398 و1399-1398 میباشد. حجم نمونه شامل 232 نفرمیباشد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و درمرحلهی بعد به شکل تصادفی 117دانشآموز عادی (60دختر و57 پسر عادی (و 115 دانش آموز دارای اختلال یادگیری خواندن (55دختر و60پسر) انتخاب شدند. حجم نمونه با توجه به نوع متغیرهای وابسته و مستقل (میزان ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار؛ کمی پیوسته وچرخههای زیستی روزانه؛ طبقهای چند ارزشی) و روش علی¬_مقایسهای پژوهش، حداقل 15 نفر برای هرگروه توصیه شده است لذا با احتمال احتساب ریزش تعداد نمونهها در هر زیرگروه؛ دختر و پسر و با و بدون اختلال یادگیری تقریبا 60دانش اموز در نظر گرفته شد. هرگروه به ترتیب در 4 نوبت مورد آزمونهای ادراک مهارتهای بینایی، بررسی یکپارچه عملکرد دیداری شنیداری و خرده آزمونهای سرعت پردازش هوش وکسلر (نمادیابی و رمزگذاری) قرار گرفتند. نتایج این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری جهت تعیین تفاوت معناداری بین چند نمونه کاملا مستقل درنرم افزار (SPSS22) موردتحلیل قرار گرفته است. یافتهها: ادراک دیداری درگروه دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری و در ساعات مختلف شبانهروز دارای تفاوت معناداری میباشد. ادراک دیداری در گروه دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری میباشد و میزان مولفههای حافظه توالی بینایی، ادراک فضایی بینایی و ادراک ثبات شکل بینایی در ساعات بعد از ظهر بیشتر از ساعات صبح میباشد. علاوه بر این سرعت پردازش دختران در مولفه نمادیابی بطور معناداری بالاتر از پسران میباشد و بالاترین میانگین سرعت پردازش در همهی گروهها در ساعات 15/14-45/13 مشاهده شد. همچنین توجه پایدار دیداری و شنیداری در گروه دانش آموزان عادی بطور معناداری بالاتر از دانشآموزان با اختلال یادگیری میباشد و بالاترین میانگین توجه پایدار دیداری وشنیداری نیز در ساعات 15/14 تا45/13 ملاحظه گردید. دانش آموزان دختر با میانگین بالاتری در توجه پایدار به نسبت دانشآموزان پسر شناخته شدند هرچند که این تفاوت معنادارنمیباشد. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی یافتههای این پژوهش نشان میدهد در برنامه ریزی درسی دانشآموزان توجه به عواملی چون؛ جنسیت، ساعات روز، ساعات حداقل و حداکثری شاخصهای شناختی حایز اهمیت است و باید بر حسب نوسانات طبیعی کارآمدی توانمندیهای ذهنی آنان صورت گیرد. همچنین عوامل دیگری چون صبحگاهی و شامگاهی بودن، چرخه خواب و بیداری و عوامل تغذیهای دانش آموزان و... مورد توجه قرار گیرد.
Abstract Introduction: The present study was conducted to compare changes in visual perception, processing speed and sustained attention at different times of the day in normal students and students with special learning disorders in a range of 8-12 years of old according to chronobiology principles. Research Method: The goal of this research was practical and its procedure was non-experimental and post-event one. Statistical community consisted of all students in range of 8-12 years of old elementary school students of Districts 13,14,15 of Tehran Province in academic years of 2018-2019 and 2019-2020. Sample size included 232 students who were selected through available sampling and then in the next stage through multi-stage random selection from which 115 students had learning disorders (55 girls and 60 boys) and 117 were normal students (60 girls and 57 boys). Sample size according to the type of dependent and independent variables (visual perception, processing speed and sustained attention; continuous quantification and circadian cycles; multi-valued class) and causal-comparative research method, was assumed at least 15 students for each group. Because of the probability of losing the number of samples in each subgroup; approximately 60 students were considered as girls and boys with or without learning disabilities. Then, each group of normal students and students with learning disorders, (both girls and boys), were divided into four groups of 60, and each group is participated in four rounds of visual skills perception test, integrated auditory-visual function test, intelligence processing speed subtests and Wexler (symbolization and encryption) test respectively. The results of this study were analyzed by Multivariate Analysis of variance test in SPSS software version 22 in order to determine a significant difference between several completely independent samples. Results: Visual perception of the group with and without learning disorders in various hours of a day showed a significant difference. Visual perception in the group of normal students was higher than students with learning disabilities. The degree of memory components of visual sequence, spatial perception of vision and perception of stability of visual form in the afternoon was more than that degree in the morning. In addition, the processing speed of girls in the symbolization component was significantly higher than that level in boys. The highest average processing speed in all groups was observed between 13.45p.m to 14.15 p.m. Also sustained attention was significantly higher than students with learning disorders and the highest average of sustained visual and auditory attention was observed through 13.45p.m to 14.15p.m. Female students were identified with a higher average of sustained attention than male students, although this difference Level was not significant. Discussion: In general, the findings of this study showed that some factors should be considered in students' curriculum such as Gender, daylight hours, minimum and maximum hours of cognitive indicators based on natural fluctuations in order to boost the efficiency of their mental abilities. Also, other factors such as morning and evening, sleep and wake up time cycle and nutritional agents and etc. should be considered as marginal effects on students' abilities.
ملخص الجهاز:
حجم نمونه با توجه به نوع متغيرهاي وابسته و مستقل (ميزان ادراک ديداري، سرعت پردازش و توجه پايدار ؛کمي پيوسته وچرخه هاي زيستي روزانه ؛ طبقه اي چند ارزشي)و روش علي_مقايسه اي پژوهش ، حداقل ١٥ نفر براي هرگروه توصيه شده است لذا با احتمال احتساب ريزش تعداد نمونه ها در هر زيرگروه ؛ دختر و پسر و با و بدون اختلال يادگيري تقريبا ٦٠دانش اموز در نظر گرفته شد.
بنابراين پژوهش حاضر سعي در يافتن پاسخ به سوالات ذيل ميباشد: آيا بين ادراک ديداري، سرعت پردازش و توجه پايدار دانش آموزان دختر و پسر داراي اختلال يادگيري و عادي ١٢-٨ســاله در ســاعات مختلف روز تفاوت وجود دارد؟ بطور کلي آيا عملکرد يادگيري دانش آموزان عادي و داراي اختلال يادگيري دستخوش تغييرات ساعات شبانه روزي قرار ميگيرد؟ و يا عامل جنسيت ميتواند از عوامل موثر بر مولفه هاي شناختي يادگيري باشد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از حيث هدف کاربردي و از حيث روش نوع تحقيقات غير آزمايشي و علي_مقايسه اي يا پس رويدادي است که براي تعيين اثراختلاف هاي مشاهده شده بين گروه ها استفاده مي شود.
The Effectiveness of Cognitive Training on Information Processing Speed and Working Memory in Children with Learning Disabilities.
The Effectiveness of Computer-based Cognitive Training on WorkingMemory on Attention, Response Control, and Central Executive of Working Memory of Children with Specific Learning Disabilities.
Chronotype, cognitive abilities, and academic achievement: A meta-analytic investigation,Learning and Individual Differences,Volume21, Issue 5,2011,Pages 483-492,ISSN 1041- 6080,https://doi.
(2004) The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia: Review of evidence for a selective visual attentional disorder.
A visual processing but no phonological disorder in a child with mixed dyslexia,Cortex,Volume 47, Issue 10,2011,Pages 1197-1218,ISSN 0010- 9452,https://doi.