خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه سازمان دهی بر مهارت خود مدیریتی یا ساماندهی تکالیف و وظایف مدرسه کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه آزمایشی با طــرح پیشآزمون/ پسآزمون با گروه کنترل اســت، جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر 7 تا 13 ساله با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 1399 و 1398 شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد(ریچارد ، 1988)، احتمال خطای نوع اول 05/0، احتمال خطای نوع دوم 20/0، توان آزمون 80/0 و اندازه اثر(49/0 d=) 40 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی از بین کلینیک هایی که به درمان و پذیرش کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میپرداختند یک کلینیک به تصادف انتخاب شد و از بین مراجعان با توجه به معیارهای ورود و خروج 40 کودک به صورت تصادفی ساده انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند(20 دانش آموز در هر گروه). آموزش بصورت انفرادی و براساس رویکرد رفتاری و آموزش مهارتهای سازمان دهی در طی بیست جلسه (مهارتهای سازماندهی، سازماندهی رفتارها در خانه، تعارضهای خانوادگی و مشکلات عدم انجام تکالیف مدرسه) صورت گرفت(آبیکف و کالاگر، 2008). در این مطالعه از سه ابزار کولیج (2002)، کارکردهای اجرایی بریف (2000) و کارکردهای اجرایی بارکلی(2012) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون چندمتغیری منکووا و نرم افزار SPSS ورژن 23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان مشکلات سامان دهی یا مدیریت تکالیف در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی که در گروه آزمایش قرار گرفتند به طور معنی داری کاهش پیدا یافته بود. نتایج آزمون چند متغیری منکووا برای متغیر وابسته سازمادهی تکالیف، و برنامه ریزی نشان داد که هر دو مهارت (سازمان دهی و برنامه ریزی) در شرکت کنندگان گروه آزمایش افزایش پیدا کرده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد یکی از شیوههای اثر بخش در کاهش مشکلات سازمان دهی و مدیریت کردن کارها و وظایف مدرسه درکودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی، آموزش برنامه درمانی سازمان دهی میباشد.
Introduction: The aim of this study was to investigate the effectiveness of organizational training skills program on homework management efficiency of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Research Method: This study was quasi-experimental with pre-test, post-test and a control group. The sample consisted of 40 boys with ADHD, in age range of 7 to 13 years old and their parents, in academic year of 2020-2021 in Tehran province. The sample size was calculated using the estimation formula (Richard, 1988), the probability of the first type error was 0.05, the probability of the second type error was 0.20, the test power was 0.80 and the effect size (d = 0.49) was 40 persons. The sample was randomly selected from one of those clinics which were admitting and treating ADHD children. Children were chosen by the entering and exiting criteria and randomly put in two groups: experiment and control (each group consisted of 20 boys). Based on behavioral and individual perspective of each boy the instruction and training had been applied in 20 sessions (including organizational skills, organizational behaviors in home, family conflict, the problems of not doing homework and etc.) (Abikoff, Gallagher,2008). Three instruments were used in this study: Coolidge (2002), Brief executive function (2000), and Barkley executive function (2012) questionnaires The data were analyzed by Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA) and the statistical analysis was performed by SPSS software version 23. Results: The results showed that the level of organizational problems of ADHD students of experimental group had been lessoned significantly by training homework management skills in compared with control group. Scores of the three tests indicated a significant difference between pre-tests and post- tests; (F(1,32)=20.97, P< 0/001) , (F(1,32)=14.78, P= 0/001 ), (F(1,32)=20.16 ، P< 0/001) . Discussion: The findings of this study indicated that the organizational training skills program could reduce the efficiency problems of homework organization and management of students with ADHD.
ملخص الجهاز:
براي مثال ، در پژوهشي با ٧٨ کودک داراي اختلال نارسايي توجه و بيش فعالي مهارت هاي سازمان دهي شامل مديريت و سازمان دهي تکاليف از طريق آموزش به والدين و معلمان اين کودکان در طي ٢٠ جلسه يک ساعته بود.
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان داد که شرکت در برنامه مداخله اي منجر به افزايش مهارت هاي سازمان دهي در کودکان داراي اختلال نارسايي توجه و بيش فعالي ميشود.
Organizing Skills Training همکاران (٢٠١٢) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که افراد داراي اختلال نارسايي توجه و بيش فعالي ممکن است مهارت سازمان دهي را داشته باشند ولي انگيزه استفاده از آن را نداشته باشند، بنابراين در اين مطالعه سعي شد تا به والدين آموزش داده شود که چگونه رفتار مطلوب در کودک تقويت گردد.
The effectiveness of parents behavior training on hyperactivity/impulsiveness and rule breaking of their children with ADHD (2015).
The impact of inattention, hyperactivity/impulsivity symptoms, and executive functions on learning behaviors of children with ADHD.
School‐based Intervention for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Effects on academic, social, and behavioural functioning.
Evaluation of the homework, organization, and planning skills (HOPS) intervention for middle school students with attention deficit hyperactivity disorder as implemented by school mental health providers.
Efficacy of an organization skills intervention to improve the academic functioning of students with attention-deficit/hyperactivity disorder.
The effectiveness of Adlerian parent training on executive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder.