خلاصة:
سبک زندگی طی یک قرن اخیر بهصورت فزایندهای مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفته است. از جمله دلایل اهمیت یافتن سبک زندگی میتوان به تأثیر فراوان فرهنگ مدرنیته بر زندگی افراد اشاره کرد؛ مدرنیته مباحثی همچون تنوعطلبی، مصرفگرایی، وفور امکانات و وسایل رفاهی، تمایز داشتن نسبت به دیگران را بیش از پیش در دید عموم مردم بزرگ کرد و درواقع جوامع را به سمت توجه به این موارد سوق داد. این مقاله با شناسایی ابعاد مدیریتی ـ راهبردی سبک زندگی و تعیین میزان تأثیر آنها بر سبک زندگی براساس نظر نخبگان فرهنگی با روش ترکیبی دلفی و آنتروپی شانون، در حکم یک راهنمای عمل برای مدیران فرهنگی ایفای نقش کرده و مدیران قادر خواهند بود از این طریق، اثربخشی فعالیتهای خود را فزونی بخشند. درنهایت، بُعد «اشتغال و کسب و کار» بیشترین اهمیت را در سبک زندگی اسلامی دارد و پس از آن، بهترتیب، دستههای «ارتباطات و تعاملات»، «نظم و انضباط»، «معماری و شهرسازی»، «سلامت و بهداشت»، «پوشش و آرایش»، «تعلیم و تعلم»، «تغذیه»، «الگوی مصرف محصولات»، «اوقات فراغت» و «سنتها و مراسمات، آیینها و شعائر» قرار دارند.
Lifestyle over the last century has become increasingly popular with scholars and it has been paid attention more and more by scientists and scholars. Lifestyle means how a person individually behave in his/her life. Among the reasons why lifestyle is important is the enormous impact of modernity culture on individuals' lives. Led them to pay attention to these issues. By identifying the managerial-strategic dimensions of lifestyle and quantifying their impact on lifestyle based on cultural elite viewpoints with the combined Delphi and Shannon entropy method, this article acts as a guide for cultural managers and managers will be able to, Increase the effectiveness of their activities. Finally, the "employment and business" dimension is most important in the Islamic lifestyle, followed by the categories of "communication and interaction", "discipline", "architecture and urbanism", "health and health", There are "cover and make-up", "education", "nutrition", "pattern of consumption", "leisure" and "traditions and rituals, rituals and rituals".
ملخص الجهاز:
Turof مؤلفه هاي برآمده از مصاحبه ها ارتباط با خويشتن ، اصل اصلاح خويشتن ، رعايت قوانين راهنمايــي و رانندگي،انتخاب همس ــر هم شــأن و تعامل منطقي با وي، الگوي مصــرف محصولات غيرفرهنگي، الگــوي مصرف محصولات فرهنگي، تقــوا معيار ارتباط با ديگران ، مس ــئوليت پذيري و پاســخگويي دولت ، روز طبيعت ، تعامل با همنوع ، چهارشنبه سوري، رفتار منطقي و مؤدبانه بين مردم و دولت ، مديريت هيجان ، اضطراب و تنش هاي ذهني، توجه به ارزش کار و کارگر، عدم استفاده از لباس هــاي تقليدي از ســبک و مدل هاي غربي، حفظ حدود اخلاقي معاشــرت ، توجه متعادل به زيبايي ظاهري و آرايش متعادل سر و صورت ، مطالعه تاريخ و عبرت گيري در مس افرت ، توسعه ديد در مس ــافرت ، بازيابي انرژي در مؤلفه هاي برآمده از مرور منابع مس افرت ، ورزش و بازي حلال ، افزايش و بازيابي انرژي در حفــظ محيط زيس ــت ، ســازگاري با محيط زيس ــت ، ورزش و بازي، آماده بودن در مقابل دشــمن )اعم از مادي مهرورزي بــه همنوع ، احترام به قانون اساســي، احترام و غيرمادي(، تفريح و ســرگرمي حلال ، افزايش و بازيابي به قوانين زندگي اجتماعي، تفريح و ســرگرمي ســالم ، انرژي در تفريح و سرگرمي، توجه به مباني زيباييشناختي ورزش و بازي سالم ، نوع وسيله ي حمل و نقل ، مديريت و خلاقيــت در طراحي و ســاخت بناهــا، هدفمند بودن زمان ، تغذيه ، ســلامت و بهداشــت جس ــمي، سلامت فعاليت هــا، قانون گرايــي، تغذيه حــلال ، کميت تغذيه ، و بهداشــت رواني، نظــام آموزش و پــرورش مبتني بر کيفيت تغذيه ، رضايت کامل از موقعيت شــغلي، توجه به الگوي ايراني اســلامي، پايبندي به شــعائر و مناســک استحکام و پايداري بناها، رضايت کامل از کيفيت زندگي، مذهبي، نوع نگاه به انس ــان ، صله رحــم ، رضايت کامل ســلامت و بهداشت ، توليد و نشر علم ، نامگذاري فرزند، از کيفيت زندگي، برنامه ريزي، رعايت نمادها و شــعائر توجه به ميراث فرهنگي و تمدنــي، تعامل مردم و دولت ، معماري ايراني اســلامي، الگوي مصرف محصولات ، پوشــاندن و بازگو نکــردن عيوب ديگــران ، فرزندپروري، اوقات فراغت ، معماري و شهرســازي، مس افرت ، نظم و خدمت بيمنــت ، ورزش و بازي، تعامل مردم با يکديگر، انضباط ،پوشش و آرايش ، تعليم و تعلم ، احترام به آداب خود را در محضر خداوند ديدن ، ارتباط با طبيعت ، سنت ها و رســوم ، ارتباطات و تعاملات ،ارتباط با خداوند، اعياد و مراســمات ، آيين ها و شعائر، کارآفريني و توليد داخلي و و وفيات ، اشتغال و کس ب و کار ،نحؤە استفاده از زبان .